Aku dan Kenangan.. : Hoh! Nasib baik....

~Lihatlah sekitar alam... ~
~Dunia luas terbentang...~

Kenangan... tiba2 fikiran terimbau pasal kenangan2.. setiap kenangan mempunyai kenangan yang mungkin tak akan padam dari kotak fikiran korang sampai bila2 kan... Sudah semestinya banyak giler nyer la kan.... Tapi, kat sini. aku nak tepek few je yg ada neh lah dahulu.. huhu.... Pasal kenangan, hoh! nasib baik la..... dot dot dot...




Citer Pertama
Ada satu kali masa time aku masih wat matriks tu (years 95/96) aku nak balik kg... Lupa dah balik raya ke.. Cuti sem. Pastu, biasanya aku akan balik naik komuter la.. Dari Makmur Apartment- di Bandar Sunway- (hostel kitorang kat jalan2 dalam sana..) kena cross satu kawasan setinggan dulu area situ utk sampai ke Stesen Komuter Seri Setia atau Setia Jaya (lupa dah)-sebelum stesen Subang Jaya-.. (dulu taim aku dok area situ setinggan2 Kg. Lindungan tak silap, skang dah naik Mentari Court la.. Empire Subang la..). Kena berjalan kaki boleh tahan jauh giler lar jugakk... Dengan beg yang maha berat, pastu aku maleh lah nak pi naik flyover/jambatan yg maha tinggi 3 lapis yang lagi maha jauh nun.. So, kekadang kitorang main lintas macam tu jek lintasan komuter tuh.... =P  So, nak dijadikan citer aku balik sensorang pulak aritu.. dan aku pun buat-buat berani macam biasa je la cross rel komuter dengan beg yg maha berat ittew.. Senget2 bahu.. Sebelum melintas, aku tgk kiri-kanan-kiri-kanan duu... mmg line clear punya.. tadak pape.. So melintaslah daku... Tapi, nak kata... hoh! nasib baik la kan.. sebaik je aku lintas... Zzzoommmm.. komuter pun lalu melepasi aku.... Huh, tergezut aku....! Alhamdulillah.. masih dipanjangkan usiaku.. hu hu hu..

Citer Dua
Kisah ni pulak bila aku baru abis degree. Masa abis tuh, kitorang reramai satu umah (satu course ada 5 org) pakat2 la cari keje.... Tapi, nak katanya that time, asyik la dapat interview yang berkaitan saham2 je manjang..  coffee apa ntah menda2 ntah la lagi.. Tiga empat lima kali gak dapat yg camtu.. Pastu, nak jadik lagi citer, kitowang -masa tu bertiga- dari Serdang pi la Warta Bangi pada suatu hari di awal bulan April (year millennium).. Pastu tengah asyik2 jenjalan, ternampak la satu iklan, Sales Assistant wanted. Kat kedai jual VCD la gitu... Depan CIMB tu dan Pizza Hut tuh.. Pastu, masing2 dapat idea.. Jommm apply. Pastu masing2 dok tolak2 ko la pi tanya.. ko la... Last2 aku yg maleh nak layan sangat aku pun wat selamba je la tanya.. Alih2 cina tu kata ok.. gaji RM600.. Aku cakap aku baru lepas grad, kalo nak benti bila2 masa pun tak kisah ke.. Dia kata ok.. So, dapat la aku keje tu.. sbb aku yg tanya kan.. wakaka..

Ekceli bukan nak keje sangat pun.. tapi, dari dok dapat yg tak tentu hala lagi.. dok kat KL neh sesaja je ngabihkan duit baik la aku layan sat kan... Pastu aku dah dapat, dua lagi kawan aku pun nak carik gak la.. dapat gak la satu kt kedai jam, satu kat kedai menda ntah lagi.. kedai jual barang baby kot.. So start la keje esoknya.. (senang kan) ngess... Kebetulan esoknya tu hari cuti umum Maulidur Rasul kot... memang bizi giler!

Aku enjoy je keje kt kedai VCD tu.. macam2 orang dan ragam yang aku boleh kenal dan jumpa.. Dah jadik cam kawan, Sales2 assistant kat situ pun bukan main baik dan ramah lagi.. pakwe2 kt A & W (time tu) pun asyik dok rickyy jek.. kui kui.. Pastu... nak jadik citer lagi, dua kawan aku tuh ari kedua dah taknak pi keje dah... kata bos garang la.. penat la... -sebab banyak keje di hari pertama tu kan- So, serba salah aku pi la jugak keje sensorang.. Time tu naik motor la lagi.. Keje start pukul 10am sampai 10pm. Hari2 aku pi la sensorang.. sebab keje seronok kan... tup tap tup tap cukup masa.. Esok datang lagi..

Pastu, nk jadi satu cerita hoh! nasib baik laa ni lagi... Suatu malam, waktu aku balik, motor aku tetiba rosak kt satu simpang tu. Aku serba salah, camana la neh... pakwe takdak.. (utk dimintak tolong) wakaka.. Pastu aku plak jenis tak nak nyusahkan org..-padahal boleh jer call housemate aku ngan pakwenya tuh- Camane neh, so aku baru nak call kawan aku ngan balak dia mai tolong.. Tetiba satu motor singgah kt tepi aku.. Jantan. Muda lagi.. Dia tanya napa.. Aku cakap la motor takleh idup.. Dia pun konon2 la buat2 tgk apa ntah pastu cakap.. menda ntah aku dah lupa.. lama sangat dah... Jom naik motor ngan saya.. aku taknak.. Aku dah nak tepon kawan aku dah, tapi ntah camane tak jadi.

Pastu aku lupa dah camane dia buat eks.. yg aku ingat dia kata kt atas bukit sana ada bengkel, jom pegi tgk.. Masa tuh aku pikir... eeiiii.. ble caya ke neh.. macam2 aku pikir dan bermonolog sensorang time tuh... Tapi, dalam takut2 berkira2 tu, aku ikut jugak dia... (giler berani aku time tuh kalo aku pikir skang larr..). Pastu, naik bukit tuh.. dalam gelap giler aku ternampak ada 2 lagi makhluk jantan dok kt tepi.. Darah aku dah berderau.. Macam2 aku dah terbayang.. Habis lah akuu.. habis lah akuu...!! Dorang dah janji dan dah pakat ke..? Ntah2 motor aku rosak pun dorang yg saja plan kan ke apa ni..? Macam2 aku pikir.. Nyesal ngan kebodohan aku ikut dia.. Aku doa banyak2 dalam hati, "Ya Allah.. selamatkan lah aku., dan macam2 lagi lah.." Dada dup dap dup dap jangan cakap lah... Ekor mata tetap ekori depa 2 tuh dan sorang kat depan walau dalam gelap.. Pastu tak jauh kat depan tu, nampak la satu ntah apa bangsal kot tak jauh dari situ, dia kata dah tutup.. pastu turun balik... aku tarik nafas lega.... seb baik...

Dipendekkan citer, aku kena pau ngan mamat tuh dalam RM200. Aku tak kisah la.. janji aku selamat... Lepas daripada tu aku ngan takut2 tepon mak ayah kt kg citer pasal tuh.. (terpaksa beb.. sebab kena mintak balik duhet banje.. huhu). Dan dan tu kena arah balik kg n keje ngan ayah aku. Tak sampai 3 hari ayah aku dah datang amek aku balik kampung dah.... =P  So sempat sebulan je aku keje di situ... Berhenti, betul2 di hari kelahiranku di tahun 2000 tu.. Kebetulan makwe boss same besday ngan aku.. Boss dan makwe dia  belanja lah kami makan pijja hari tu....

Yang penting, walau kena pau.. aku tiada diapa2kan.. Hoh! mmg nasib baik sesangat la... sampai sekarang aku masih tertanya, 2 makhluk di tepi sudut tu adakah kawan2 si mamat itu atau.... (ntah lar). Yang penting aku selamat dari sebarang anasir yg tidak aku ingini.. Aminn...  *siyes, kalau sekarang aku ingatkan balik.. masih terasa perasaan gerun itu*

Citer ketiga
Masa kecik2 dulu, kami adik beradik -bertiga dengan abang dan adik aku- suka balik kampung (belah mak)-kalau cuti sekolah -bukannya jauh pun... dalam tak sampai 30 min pun.. hehe - masih di KB gak.. Selalu main macam2 ngan sepupu sepupu.. macam2 aktiviti la antara sepupu ni... Kitorang beza setahun sorang start from abang aku pastu sepupu pompuan, pastu sepupu pompuan, pastu aku, another sepupu pompuan (adik sepupu pompuan yg ke 3 tu) then last adik aku - kami paling rapat-

Satu hari ntah camane depa plan nak pi main sungai plak.. nak menyeberang katanya.. Kita masing2 pun ikut lah.. Adik aku tak ikut time tu.. time tu aku darjah 2 or 3... kecik lagi... Pastu masing2 masuk la dalam air dan jenjalan la sambil tunjal2 dasar sungai.. henjut2 sket supaya tak la tenggelam sangat. Pastu nak jadi lagi citer, aku terjerlus dalam satu lubang... langsung lemas... depa tak pasan sebab dah ke depan.. Aku gapai2 tangan dari dalam air tu, air dah masuk mulut dan hidung dah.. Ntah camane sepupu atas aku perasan agaknya, dia patah balik dan tarik rambut aku... huhu... Seb baiikkk.. masihh ada lagi aku sampai skang..

NotakakisikukiriHD : kalau bab noh! nasib baik ni memang la terrrrsangat banyak kan kenangan, tapi ni aku copy paste dari posting aku dulu jer... ekekekek... Bab pengalaman memandu, haih! jangan cakap la... terrrsangatttt la banyaknya....

Comments

Popular posts from this blog

Edisi Jalan-Jalan : Ber-CH- lagik...

Novel : Kemelut Kasih - Part 33

Novel : Kemelut Kasih - Part 27