Friday, April 30, 2010

Besday ku & Memori..

~Lihatlah sekitar alam..
dunia luas terbentang..~


Hi Kawan-kawan... Berjumpa lagi kita..
Pemaleh betul aku ni kan... Paling tak hapdet pun ngan info2 jer la..
(tapi susah jugak dgn kena taip gak ttuu.. :o) )

Hurm.. again, it is 30th Apr.. makin bertambah matang lagi usiaku..
Tima kasih ucapan2 dari mu rakan2, sahabat2.. kawan2... adik badik..
mahupun rakan2 cyber.. atas sume ucapan yg indah2... tima kasih banyak2...
Moga sume doa2 mu dimakbulkanNYA..
Aaaaminnnn


Apapun, kali ni again aku nak citer suatu yang terkesan di hati..
Aku nak imbas kembali sewaktu 30th Apr 2009, setahun yg berlalu..

Aku ingat lagi, pagi tu.. dalam pukul 9am.. tetiba Emaku call..
aku ingat biasa la for morning greetings & wish happy besday
aku sambut panggilan dengan biasa.. Ema pun mulakan ucapan dgn biasa
dan ucapan hari lahir utkk ku... kemudian dia cakap..

"Dew.. ko dah tau belum?"
"Tau apa ni..?"
"Ayah JM meninggal.. baru pagi ni.."
aku terpempan, tekejut... serius terkejut.. sebab setahu aku Pakcik bahardin mana ada sakit2 yang serius kan..
"Betul ke ni.. Innalillahiwainna ilaihirajiuunn..."

pastu kitorang sambung2 cakap lagi, dan membayangkan bagaimana keadaan kawan kami JM.. sementelah dia anak tunggal perempuan.. mesti manja ngan ayah kan.. dan plan mungkin nak ikut balik kg. JM.. Namun tidak kesampaian...

Apapun, mudahan JM dan keluarga tabah.. Tiap insan akan menemui pertemuan dan perpisahan ini.. hanya bila dan di mana tidak kita ketahui.. Siapa akan meninggalkan.. siapa jua yang meninggalkan.. juga tidak kita ketahui... kerana sesungguhnya itulah hukum alam.. Perjanjian yang sudah pun kita meterai semenjak di Loh Mahfuz..

Di Hari 30th Apr 2005.. 5 tahun nan lepas.. ada juga berita gembira.. di mana, rakan cyber seterusnya menjadi rakan baik di alam realiti ini. Puan Bedah aka Zabedah aka Yusnira Yusoff telah diijabkabulkan dengan pasangan sehati sejiwa sejolinya... Inche Andy... So, kami beberapa worang adalah berkonvoi ke bandar Taiping sana that time...
Apapun Bed.. moga nko, Andy and family gembira selalus.. okes...

hurmm... itu lah setakat yg aku rajin nak menulis ni kan... kui kui..
pemaleh tahap babun neh datang lagi.. camane nk jadi penulis neh... adoii.. :p

chow..

Monday, April 26, 2010

Lelaki Part 2


~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang..~


Lelaki Rimas Bila...

1. Meragui Cintanya
Bagi depa, kalau dia dah memilih hampa sebagai marka, usah ditanya-tanya
diragu-ragui lagi, sebab soalan tersebut udah bisa dijawab dengan cara berfikir
sendiri secara matang.. Malah kalau hampa tanya, depa akan kata hampa takdak
keyakinan diri.. cait!

2. Kisah Cinta Lalu
Berbeza dengan lelaki, perempuan biasanya suka jikalau teman baru mereka
bertanyakan akan perhubungan terdahulu. Ini adalah kerana perempuan tidak kisah
untuk berkongsi suka duka. Namun amat berbeza dengan kaum adam ini, ok kenkawan..
Seboleh2 mungkin depa nak tutup dan kambus kisah lama, terutamanya yang menyakiti
hati.

3. Tentang Seks
Tidak dinafikan guys suka membayangkan perihal seks berbanding girls, namun itu
hanya dengan teman sekaumnya sahaja. Terutamanya lagi jika dia benar-benar
mencintai kamu dan menganggap kamu teman istimewanya, perkara inilah yang paling
mereka tidak suka bicarakannya. In other word, tunggu time yang sebetulnya la
tuh.. ;)

4. Siasat setiap aktivitinya
Sebahagian girls amat posesif terhadap pasangannya sehingga ingin diketahui
setiap butir pergerakan (selingan : alah, ada lelaki pun lagi teruk nauzubillah..
huhu).. (sambung balik : Biarpun mungkin niat korang baik.. macam mengambil
berat, namun bagi lelali seolah-olah kamu mengongkongnya. Soalan-soalan seperti
"Awak buat apa dari pagi sampai ke malam hari ni?" "Makan dengan siapa?" "Keluar
dengan siapa?" adalah soalan yang amat merimaskan lelaki. Jadi, jika sekiranya
korang benar-benar mencintainya, biarlah dia bergaul dengan teman-temannya tanpa
ada rasa curiga. Sekiranya kamu tahu menghormati si dia, si dia juga akan
melakukan hal yang sama.


5. Tidak memahami kerjanya

Soalan-soalan seumpama "berbaloi ke kamu kerja sampai malam dengan gaji tidak
seberapa?" "Apa faedahnya kerja di situ?" dsbg. Lelaki memang tidak suka
perempuan mempersoalkan kerjanya. Bagi lelaki, kalau dia yang bekerja boleh
bertahan, kenapa pula perempuan yang harus merasai sakitnya. Sememangnya, hal
kerja adalah amat sensitif bagi lelaki. Oleh itu, yang terbaik adalah kamu
berikan sahaja semangat dan sokongan untuk terus berusaha memajukan dirinya.

6. Kewangannya
Niat hampa mungkin baik untuk mengatur kewangannya agar sentiasa stabil. Namun
bagi lelaki pula, selagi dia dan kamu tidak ada sebarang ikatan, si dia tidak
suka kamu mempersoalkan tentang kewangannya. So, jangan sesekali kamu tanya "Di
mana perginya duit awak?" ataupun "Apa yang awak buat dengan duit awak?" Kamu
boleh menasihati, tetapi jangan sesekali mengkritik cara dia berbelanja kerana ia
bisa menimbulkan pergaduhan.

7. Mengatakan sesuatu yang buruk tentang temannya

Lelaki lebih setia dan berkawan. Oleh itu, tidak menghairankan jika mereka
berkawan sedari kecil sehinggalah dewasa. Sedangkan perempuan boleh
bertukar-tukar sahabat mengikut di mana mereka berada. Oleh kerana setianya
mereka dalam persahabatan, jadi jangan sesekali dan cuba-cuba mengatakan sesuatu
yang buruk tentang temannya. Ada sesetengah (sesetengah je la kan..) sanggup
putuskan hubungan cinta dari berdampingan dengan seseorang yang menghina
temannya.... (well, tak kurang juga yang memutuskan persahabatn kerana
perempuan... yi hiii.. auww..)

8. Bertanyakan tentang musuhnya

Ia merupakan kepantangan kepada lelaki jika kamu bertannyakan perihal musuhnya..
atau orang yang pernah menyakiti hatinya. Perempuan mungkin tak kisah untuk
bercerita namun tidak kepada lelaki lelaki ini (kalau boleh, namanya saja pun
ngak bisa didengari). Jika tidak, seharunya kamu tahu yang kamu sengaja mencari
nahas.. umpama menyimbah minyak ke bara api.. he he hehhh..