Thursday, April 28, 2011

Ceritera Ilmu : 9 SEBAB-SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA



~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang...~

sebagai perkongsian kita bersama

9 SEBAB-SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA


Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

1. Pemarah paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tent...unya tidak tenang.

2 . Pendendam tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.

4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma) Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui manusia.

5. Tamak orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut...walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak...lagipun org tamak selalu rugi.. ** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..)

7. Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada..

9. Cinta dunia - tidak dapat menderita, ...dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya.. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. bila mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah. .. Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.


Kesimpulan Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dllnya. tetapi ialah MAZMUMMAH. Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA. Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. So..sama-samalah kite sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain...andai kita terleka dengan dunia buruklah padahnya. Wallahualam"

Saturday, April 9, 2011

Bingkisan suka suka keje




~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang..~

Minggu ini, boss ops, my superior gtau ada 3 berita gumbira..
owhh.. apakah..? hehehe.. ada lah... of course pasal keroje kan..
pastu debgar kata pertengahan tahun, boss kasik trip pi HQ kt Spore..
mintak2 idok lah bertembung dgn schedule ku utk ke Phuket nanti..
kalo bertembung, sila re-arrange lah yer my dear boss ku.. hehe

pastu two days back HR Manager ku plak gtau ada satu lagi
added berita... pun ok la....

Alhamdulillah.....

Moga terus maju jaya, aaminnnn...

*lompat bintang*


NotakakisikukiriHD: yeyy!!

Ceritera DIRI : APRIL



~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang..~


APRIL

.. 1 April

Firaasatnya tajam, cerdas, gagah berani dan pandangannya luas serta amat ambisius. Ia bisa sukses dalam berkecimpung dalam bidang politik dan sosial.
.. 2 April
Artistik, musikal, suka akan kesenian dan kesusasteraan, tekun dalam belajar, sopan tingkah-lakunya dan amat mudah tersinggung serta gampang merasa tegang.
.. 3 April
Belas kasih, suka bergaul dalam lingkungan masyarakat, artistik dan musikal serta asli pikirannya. Hanya saja ia suka berfoya-foya yang ada kalanya melewati batas.
.. 4 April
Ramah-tamah, artistik, musikal, aktif, penuh semangat dan cerdik serta mudah terpengaruh untuk berbuat pada hal yang kurang baik.
.. 5 April
Pandai, pikirannya asli, simpatik dan terlalu mudah main percaya pada omongan orang sehingga ia mudah tertipu.

.. 6 April
Otaknya terang, giat bekerja, riang gembira dan pandai bergaul di kalangan masyarakat yang luas serta gemar berusaha sendiri dan bisa menjadi seorang artis yang cakap.
.. 7 April
Sangat aktif dalam segala hal, pandai dan asli pikirannya, tindak-tanduknya amat bijaksana dan teliti. Kalau ia dilahirkan menjelang fajar, nasibnya bisa cerah dan hari tuanya beruntung serta gembira.
.. 8 April
Intelektualitasnya cukup tinggi, ambisius dan tidak suka diperintah orang lain. Baiknya ia memiliki semangat untuk berdiri sendiri.
.. 9 April
Ramah-tamah, sopan-santun, sangat sabar dan menyenangkan. Ia suka berusaha di bidang industri, tetapi suksesnya ada di lapangan kesenian terutama seni musik.
.. 10 April
Amat pandai, bersifat pemberani, tegas tindakannya dan dapat mengambil keputusan dengan cepat serta sering kali tidak dapat memusatkan pikirannya pada satu tujuan hingga acapkali mengalami kegagalan.


.. 11 April
Pandai, panjang akal, dapat memahami pelajaran dengan mudah dan pada umumnya suka akan kesenian terutama musik dan kesusasteraan. Kegemaran ini sering dijadikan garis kehidupan untuk memperoleh sukses di dunia.
.. 12 April
Periang, suka memperdalam pelajaran yang tinggi karena itu tidak jarang yang menjadi sarjana. Sifatnya yang selalu optimis membuat karirnya selalu menanjak dan berhasil dalam mencapai usaha yang diperjuangkannya.
.. 13 April
Dapat memahami apa yang dipelajarinya dengan cepat terutama jika ia dilahirkan pada waktu subuh. Selain itu, ia bisa menjadi orang pandai dalam bidang yang disukainya.
.. 14 April
Badannya sehat dan kuat, otaknya cerdas, gesit dalam gerak-geriknya, penuh daya cipta, artistik dan musikal. Ia bisa berhasil kalau bekerja sebagai seniman atau penulis atau wartawan.
.. 15 April
Emosional dan mudah tersinggung, selalu aktif, artistik, tetapi ada sebagian yang suka berdikari. Hal ini akan berhasil di hari tuanya kalau dikembangkan sejak masa mudanya.


.. 16 April
Otaknya terang, periang, optimistis, artistik dan musikal. Ia bisa menjadi aktor atau pemain drama yang tenar.
.. 17 April
Kuat dalam hal karakter dan pendiriannya, tingkah lakunya amat praktis dan luas pandangannya, tetapi wataknya agak aneh dan suka mengecam orang lain.
.. 18 April
Dasarnya berperangai mulia, welas kasih dan suka berbuat sosial. Tetapi karena ia bertabiat suka memerintah, maka kalau kurang pendidikanntya ia bisa berbuat semena-mena.
.. 19 April
Pandanggannya luas dan asli, disiplin dan suka akan ketertiban. Ia bisa berhasil dalam mencari penemuan-penemuan baru dan pandai dalam usaha dagang.
.. 20 April
Otaknya cerdas, periang, agung, jujur, terus terang, artistik dan musikal. Apabila tingkat pendidikannya baik ia bisa sukses dalam menempuh kehidupannya.


.. 21 April

Amat sensitif (sangat peka perasaannya) , murah hati, tulus dan gagah berani, tetapi agak angkuh. Umumnya ia bisa berhasil dan terkenal dalam segala macam pekerjaan yang disukainya.
.. 22 April
Simpatik dan praktis dalam segala sepak terjangnya, agak pemalu dan berhati-hati dalam melakukan pilihannya. Ia bekerja rapi menurut sistem yang tertemtu.
.. 23 April
Sopan-santun, artistik, tetapi amat emosional dan mudah tersinggung perasaannya, tabiatnya agak aneh dan keras. Ia bisa berhasil di bidang pemerintahan atau sebagai anggota dinas rahasia.
.. 24 April
Suka mengabdi, pandai berusaha dan banyak ilhamnya untuk mengerjakan sesuatu. Sifatnya gagah berani dan bersemangat. Ia bisa memperoleh keuntungan melalui perjalanan dan kegiatan di bidang keagamaan.
.. 25 April
Bersifat amat simpatik, artistik dan senang akan segala macam keindahan, tetapi perasaannya terlalu peka. Berbakat untuk menjadi aktor atau aktris.


.. 26 April
Agung dan tajam firasatnya, tetapi agak pemalu, suka takut-takut dan banyak segan serta keras hatinya.
.. 27 April
Aktif, ambisius, luar biasa pandai, pandangannya luas dan asli, tetapi sifatnya cemburuan. Ia bisa banyak berhasil dalam segala usahanya.
.. 28 April
Otaknya cerdas, artistik, agung, kepribadiannya berwibawa dan pandai berfilsafah serta ada sebagian yang berbakat untuk meramalkan sesuatu.
.. 29 April
Wataknya amat baik, tetapi kemauannya keras dan perasaannya terlalu kuat. Selain itu, ia pandai bicara, selalu kelihatan giat bekerja dan cerdik.
.. 30 April
Amat simpatik, suka berbuat sosial, cerdas otaknya dan suka sekali akan segala sesuatu yang bersifat seni, terutama musik dan kesusasteraan. Kalau ia dilahirkan lewat tengah malam tidak mustahil dapat banyak rejeki.

NotakakisikukiriHD: Hurm, bulan ni paling banyak besday dalam my family.. 4th for my sis, Wanie.. 8th my niece Damia Qistina, 13th my bro Zaid, 17th my lovely mum and last but not least me myself end of the month... Selamat Hari Ulangtahun semua.. :-* Semoga dipanjangkan usia dan dimurahkan rezeki dan berbahagia sentiasa hendaknya.. dan tercapai segala yg dihajati.. (doa ini including to me myself jugak, hehehhh)

Ceritera Diri : Buah2an, jadilah seperti....


~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang..~

Jangan suka mendedah tubuh

Jadilah seperti jagung, jangan seperti gajus.
Jagung membungkus bijinya yang banyak, sedangkan gajus mempamerkan
bijinya yang cuma satu.

Setia terhadap pasangan
Jadilah seperti pohon pisang.
Pohon pisang kalau berbuah hanya sekali seumur hidupnya.

Kecantikan dalaman

Jadilah seperti durian, jangan seperti kedondong.
Durian walaupun di luarnya penuh kulit yang tajam, tetapi di dalamnya
lembut dan manis.
Berbeza dengan kedondong, di luarnya mulus dan berkilat, tetapi di dalamnya
ada biji yang berduri.


Jaga kesucian dalam bergaul

Jadilah seperti sengkuang, walaupun hidup dalam tanah dan selut, tetapi
umbinya tetap putih bersih.

Selalu bertindak adil

Jadilah seperti tandan petai, bukan tandan rambutan.
Tandan petai membahagi makanan sama rata ke biji2nya, semua seimbang,
tidak seperti rambutan, ada yang kecil ada yang besar.

Semakin tua semakin bijaksana

Jadilah seperti cili. Semakin tua,semakin pedas.

Jangan bermuka-muka
Jadilah seperti buah manggis.
Buah manggis bisa diteka isinya dari bahagian bawah buahnya.

Menjadi banyak manfaat
Jadilah seperti buah dada.
Kerana selain bermanfaat sebagai sumber tumbesaran buat anak, ia mampu
menjadi alat rekreasi buat bapaknya juga!

NotakakisikukiriHD: buah yg last paling tak leh blah, hokay.. hahaha! adesss...