Sunday, October 30, 2011

Ceritera CINTA : Tutorial Pasal Chenta (^ _ ^)



Apa Itu Cinta?

Cinta itu perasaan jiwa semulajadi. Ia adalah fitrah yang menjadi salah satu sifat manusia. Ia wujud bila hati tertarik kepada yang dicintainya itu penuh emosi dan gembira kerana itu.

Dalam memenuhi keperluan untuk puas dalam cinta,manusia menghadapi krisis nilai. Insan yang mula jatuh cinta akan bersungguh untuk mencapai kepuasan dalam cinta itu. Ada yang menjadi buta dan kabur nilai akibat bercinta. Tapi bagi yang bijaksana mereka mendambakan cara yang sesuai dan mulia untuk memenuhi keperluan cintanya itu. Insan sebegini ingin hidup yang bersih dan penuh taqwa.


Sifat Cinta

Cinta itu suci,mahal dan tinggi tarafnya. Sifat cinta itu sempurna. Jika tidak, cinta akan cacat. Itulah cinta sebenar cinta.

Cinta Itu Indah

Walaupun kewujudan cinta tidak bisa dilihat,tetapi cinta itu indah dan cantik. Cantiknya itu tulin dan tidak ia bertopeng.Bukan saja ia cantik malah suci murni,bercahaya gemerlap dan putih bersih.

Cinta Itu Mengetahui

Pada asasnya sebenarnya cinta itu mengetahui. Orang yang bercinta tahu siapa yang patut dicintainya. Cinta tidak perlu bertanya.Manusia boleh jatuh cinta tanpa membaca ilmiah atau novel tentang cinta. Mereka tahu apa yang perlu dilakukan. Tapi,cinta cuma tahu bercinta.Ia tidak tahu akan peraturan cinta jika tiada diberikan panduan.

Cinta Itu Hidup

Cinta adalah ibarat manusia,boleh berputik,lalu mekar serta boleh layu dan gugur. Cinta itu punya deria dan perasaan. Cinta mendengar cinta,berkata cinta,melihat cinta. Cinta ada segala-galanya. Sayang, benci,cemburu, gembira,sedih, tenang,tertekan, ketawa dan menangis. Cinta itu hidup sampai satu ketika ia akan menemui mati.Tapi ramai orang berharap agar cinta itu kekal selagi dia masih hidup dan tetap hidup walaupun telah mati.

Cinta Itu Suci

Sebagaimana yang banyak dikatakan orang,cinta itu suci. Sucinya cinta bukan bermakna ia tidak mengharap balasan. Cinta mengharap balasan cinta. Sucinya cinta bermakna ia tidak bernoda dan tidak pula berdosa Itulah sifat asal cinta,ia suci bagaikan anak yang baru lahir. Mereka yang kenal erti cinta akan cuba mengekalkan cinta itu sesuci mungkin. Mengekalkan cinta suci bermakna menjauhkan ia dari godaan nafsu yang tidak ada batasan.Kerana nafsulah cinta suci jadi bernoda dan berdosa.

Azab Meninggalkan Solat


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang..~


Untuk renungan kita bersama
Berwaspada 15 azab bagi orang yang meninggalkan sembahyang.

6 Azab di dunia

1- Dihilangkan keberkatan umurnya.
2- Tehapus tanda-tanda orang solleh di mukanya.
3- Segala amalannya tidak dikurniakan pahala
4- Doanya tidak dimakbulkan oleh ALLAH SWT
5- Tiada doa daripada para solihin untuknya
6- Keluar roh dari jasadnya tanpa IMAN

3 azab ketika hampir mati

1- Kematianya penuh kehinaan
2- Kematiannya di dalam kelaparan yang hebat
3- Kematiannya di dalam kehausan yang dahsyat.

3 Azab di dalam kubur

1- Kubur menghimpitnya sehingga berselisih tulang rusuknya.
2- Dinyalakan api di dalam kuburnya lalu ia dibalik-balikkan di-
atas bara api itu.
Datang seekor ular bernama Syujja’ Aqra, suaranya laksana
petir, ia berkata, ” Hai manusia! sesungguhnya aku diperintahkan
menyeksa kamu dari zohor hingga asar kerana kamu meninggalkan
fardhu zohor, dari asar hingga magrib kerana meninggalkan fardhu
asar”….Begitulah seterusnya dan azab ini berkekalan sehingga hari
qiamat.

3 Azab ketika bertemu ALLAH SWT

1- Datang malaikat dengan rantai panjang 70 hasta lalu membelenggu
lehernya dan disumbat ke dalam mulutnya kemudian disentap keluar
rantai itu melalui duburnya, lalu diseret ke Neraka Saqar.
2- Tiada rahmat ALLAH dan tiada keampunan untuknya.
3- Baginya azab yang amat pedih.

Akibat kepada sesiapa yang meringan-ringankan ibadah solat.

1- Hati cenderung kepada maksiat
2- Memandang ringan kepada perkara-perkara yang berdosa.
3- Suka berfoya-foya dan boros.
4- Terhindar dari berkat doa-doa orang yang soleh.
5- Hilang keberkatan usia.

Sunday, October 23, 2011

Selingan!

Ceritera LELAKI : 10 lelaki patut dijauhi.. eee...


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang..~




1.complainers

-lelaki jenis ini adalah lelaki yg sentiasa mengharapkan kesempurnaan dari pasangannya dan korang pasti merana kerana korang perlu mematuhi apa saja yg dkehendakinya,so..jauhilah lelaki jenis ni,lau setakat kwn2 takpe tapi lau end up couple..owh..sebab nanti ini akan membuatkan korang sentiasa dikritik dan memberi kesan pada esteem kendiri korang

2."damaged"gays...
-lelaki jenis ini pula boleh di anggap rosak yg mana ibarat dah tak boleh diperbetulkan,first date korang dengan lelaki ini,dimana dia akan beri tahu yg dia telah patah hati dan give up untuk menemui cinta lain,so..tak payah lah korang tergila gilakan lelaki jenis ni sebab mereka tak akan mahu korang lagi,(selalunya lelaki jenis ni kaki setia dan tak akan cari lain..dan ada juga yg dah serik bercinta dan tak akan percya pada wanita lagi)

3.utamakan sukan dari korang
-kebanyakan lelaki meletak kan sukan as priority dalam hidup mereka tapi mereka sentiasa akan bersama dengan korang pabila saat korang memerlukannya,lelaki yg sangat obsess dengan sukan tidak akan mempedulikan hal ehwal rumahtangga lagi,(anak nangis,sakit tau mati sekali pun mereka tak akan peduli yg penting dapat menonton sukan)

4.analyzer
-lelaki jenis ini mungkin perasaan mereka ni freud sebab tu setiap pergerakan korang dianalisis daripada apa yg korang suka makan,perasaan apa saja sehingga musik yg korang dengar,lelaki jenis ni akan duduk dan dengan penuh senyuman spt ilmu penuh didada dan mengetauhi segala sambil melebelkan korang(pa pa yg mereka mahu melebelkan) lepas tu mereka akan cuba untuk memperbetul kan korang dengan teori-teori peliknya,,so..jauhi lelaki ni yer..

5.pretty-pretty boys..
-lelaki jenis selalunya sangat obsess dgn penampilan,over daripada perempuan dan biasanya mereka akan membetulkan rambut dan membelek belekkan wajah sehingga membuatkan mereka lebih cantik daripada korang...jadiii..jauhi lelaki ini kerana korang akan boring bila 3 kali keluar date dengan mereka..percaya lah yer..

6.mr.iam better then everyone
-lelaki ni sntiasa mgatakan mereka lebih bagus dari org lain,mereka tdk akan senyum atau gembira dgn korang dan bila time korang bersama gdn mereka korang akan terasa berada di dalam satu perlawanan...perlawanan saipa yg lebih baik...oleh itu tinggalkan dia dan cari org lain dan juga sentiasa akan mengakui kebolehan orang lain bukan hanya berpusat pada diri sendiri

7.lelaki paranoid
-lelaki jenis ni seharusnya korang perlu elak,wajib elak..korang tak akan gembira dengannya keran lelaki jenis ni sentiasa bersyak wasanka,seharusnya dlm cinta ada kepercayaan lau tak ada cinta akan menjadi hambar,lelaki jenis ni akan sentiasa mengatakan apa yg korang katakan dan sentiasa akan menuduh korang sebagai menggatal(penggatal)..so..elakkan bercinta dengan lelaki ni kalau tak nak merana dalam cinta

8.men who just haven't grown up..
-lelaki jenis ini tidak berkerja dan selalunya menyalahkan org lain atas kemalasan dirinya,lelaki yg selalu menyalahkan orang lain dan keadaan ini adalah lelaki yg mempunyai kecenderungan untuk menjadi org yg tidak bertanggungjawab..pa lagi jauhi lelaki ini nanti korang akan binasa..

9.lelaki penipu
-lelaki jenis penipu sentisa menggunakan alasannya untuk melepaskan diri,dan lebih menguntungkan jika mereka ini pandai bersandiwara,so..berhati hati,tapi jika korang sayangkan lelaki ini korang perlu siasat terlebih dahulu kesahannya,jangan main bantai jer..sebab tiada siapa yg dapat membuktikan bahawa "sekali menipu...selamanya menipu"

10.lelaki kejam
-lelaki yg baik tidak akan menggunakan kuasa mereka untuk membawa korang kemana saja yg dia inginkan,lelaki yg baik tahu akan batasnya perhubungan lebih2 lagi jika belum khawin,sekali tangannya menyentuh korang dgn kasar pasti mereka akan mengulanginya lagi walaupun sudah berjanji tidak akan mengulanginya,jadi.lari lah sejau jauhnya dari lelaki ini

NotakakisikukiriHD : lawrikkkkk

Tuesday, October 18, 2011

Cerita Kaum Hawa : 7C Sebab Suami Benci Isteri



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang..~


Ok, ini posting peringatan buat kaum hawa pulak ya...

C1. CABAR
Lelaki mempunyai ego mereka tersendiri. Jadi mereka tidak suka dicabar terutama sekali oleh wanita. Wanita perlu tahu batas tindakan mereka agar lelaki tidak rasa tercabar. Isteri kalau bergaduh dengan suami mulalah kata "Kalau awak berani cubalah cari perempuan lain! Dr Fadillah kata JGN CABAR SUAMI... nanti suami buat betul-betul isteri juga yg putih mata...


C2. CABUL
Cabul ni bermaksud keji dari segi perangai sehingga seseorang wanita itu langsung tidak malu. Misalnya bergaul bebas dgn lelaki yang bukan muhrim tanpa menghirau batas pergaulan. Juga perbuatan & kata2 isteri yang tak sopan (isteri hilang sifat malu)seperti keluarkan kata2 yg tidak baik pada mertua...


C3. CELUPAR
Wanita yg cantik akan kelihatan hodoh jika mulutnya celupar. Celupar lebih kurang cabul juga. Isteri selalu cakap yang tidak manis, selalu terlepas cakap pada suami sehingga membuat suami jauh hati.


C4. COMOT
Terdapat wanita yg cantik tetapi comot. Comot ini samada melibatkan wajah wanita itu, penampilannya yg selekeh, kerja yg dilakukan serta tindak-tanduknya. Contohnya, isteri bila nak keluar rumah baru nak bersolek dan comel tapi kat rumah comot. Suami pula di tempat kerja asyik pulak nampak yg comel2 aje... Ada isteri kata - mekap untuk suami, tapi kat rumah tak praktik pun.


C5. CEMBURU
Cemburu perlu dalam sesuatu hubungan. Tetapi wanita yg terlampau cemburu hingga pasangannya merasa terkongkong akan membawa padah kepada perhubungan mereka. Ini membuatkan lelaki akan rasa diri mereka tidak dipercayai. Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan... sikit2 dok telefon suami kat tempat kerja. Suami baru balik kerja dah kita tanya macam-macam. Suami balik lewat overtime dah syak yg bukan2...

C6. CEREWET
Kata ulama hati wanita terletak pada mulutnya. Oleh itu wanita perlu mengawal percakapannya. Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat. Contohnya kalau suami bawa makan luar, isteri nak tempat yang class2 aje. Restoran nak ada air-cond aje.


C7. CINCAI
Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak cincai. Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri cincai jaga anak... anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi....

Sumber : FB Dr. Fadzillah Kamsah

NotakakisikukiriHD : Nampak macam senang kan.. tapi payah untuk kontrol2 sume tuh.. kan... so apakata kita semua bersepakat lah mengubah ke araha kebaikan sejagat... gitulah kiranya *smile*

Sunday, October 16, 2011

Ayat Selepas Kahwin


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang..~



Sebelum Tido:
6 minggu: Selamat tido Sayaaang, mimpi indah-2 ya, mmmuach.
6 bulan: Tolong matikan lampu tu, silau aah.
6 tahun: Sana sikit lah… Tido kalau tak mengepit tak bole ker???!
More than 10 years : Tido asing2….laki tido depan tv, bini tido ngan anak2…hahaha
Pakai Toilet:
6 minggu: Tak apa, U masuk ler dulu, I tak kisaaahhhh
6 bulan: Masih lama lagi ke nih?
6 tahun: Brug! brug! brug! (suara pintu digegar), kalau nak bertapa pilah gunung ledang sana !!!
Balas SMS:
6 minggu: Iye Sayang, jap lagi I sampai rumah. Sayang, I belikan murtabak favourite U ye Sayang..
6 bulan: Trafik jam aah
6 tahun: K..
16 tahun : …………………. (tak balas terus!!!) hehehe….
Dating process:
6 minggu: I love U, I love U, I love U.
6 bulan: Of course I love U.
6 tahun: Iyalah!! kalau I tak cintakan U, buat apa I nikah dengan U???
More Than 10 Years : Buang tebiat ker you ni? Cakap mengarut….
Pulang Kerje:
6 minggu: Sayaaang, I dah balik nih…
6 bulan : I’m BACK!!
6 tahun: Masak apa hari ini??
Hadiah (ulang tahun):
6 minggu: Sayang, I harap U suka cincin yang I beli untuk U ni
6 bulan: I beli lukisan, nampak sesuai dengan suasana ruang tengah
6 tahun: Nih duit, U beli sendirilah apa yg U nak..
More Than 10 Years : Dah tua2 pun nak beli hadiah ker? Mcm budak2 jer..
Telefon:
6 minggu: Baby, ada yang ingin berbual ngan U di telefon nih
6 bulan: Eh… Your call…
6 tahun: WOOIII TELFON BUNYI TUUUHHH…. ANGKAT AAAAAHHH!!!
Masakan:
6 minggu: Wah, tak sangka I, pandai U masak..Rasa pun sedappp…!! !
6 bulan: Kita makan apa malam ini??
6 tahun: HAH!! LAUK INI LAGI?
10 Than 10 Years : Today balik lambat, I makan kat luar ngan kengkawan…
Memaafkan:
6 minggu: Sudahlah, tak apa, dah pecah pun, nanti kita beli lagi yang lain,eh
6 bulan: Hati-hati, nanti jatuh tuh.
6 tahun: Orang dah bilang berkali-2 pon tak paham!!
Baju baru:
6 minggu: Aduh sayang, U seperti bidadari dengan pakaian itu
6 bulan: Lah… Beli baju baru lagi?
6 tahun: DAH BERAPA RIBU HABIS BELI BAJU TU???
Merancangkan Holiday:
6 minggu: Macam mana kalau kita jalan-jalan ke Amerika atau ke tempat yg U nak honey?
6 bulan: Kita ke Bukit Bintang aje ler… Senang sikit tak perlu naik flight…
6 tahun: JALAN-JALAN? ?? DUDUK RUMAH AJE TAK BOLEH KE? BUANG DUIT JE!
TV:
6 minggu: Baby, kita nak tengok cite apa malam ini?
6 bulan : Sekejap eh, citer bagus ah.
6 tahun: JANGAN TUKAR-2 BOLE TAK ..
More Than 10 Years : X der keje lain ker, asyik tengok tv jer

Ceritera LELAKI : 50 Things That Girls Should Know About Guy


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang..~




Mind to know? Read this guys :)
  1. Guys aren’t psychic, mind telling them what you mean?
  2. Guys don’t like to be used as pawns in trying to make your friends jealous.
  3. Guys tend to get serious with their relationship and become too possessive. Better watch out girls.
  4. The biggest turn off for guys is to see girls smoking.
  5. The biggest turn on for guys are the girls who workout.
  6. Girls who don’t want to listen to the truth shouldn’t be asking any questions.
  7. Ending a heated conversation with “Fine” or “Whatever” isn’t considered acceptable.
  8. If you want sex, just ask.
  9. Don’t expect guys to say as many sweet things as they do in the movies. It takes 10 couples to come up with one sweet thing that they put up in the movies.
  10. Only models are able to carry off most of the stuff you see in fashion magazines.
  11.  A guy who likes you wants to be the only guy you talk to.
  12. A guy would sacrifice his money for lunch just to get you a couple of roses.
  13. Guys need to be reassured often that they’re still loved.
  14. Guys don’t care about how gorgeous you are, it’s goodbye, adios, and sayonara if you’re being a bitch.
  15. All guys are kinky and willing to try anything that you may enjoy, just let them know.
  16. Guys are more emotional than you think. If they loved you at one point, it’ll take them a lot longer than you think to let you go, and it hurts every second that they try.
  17. A guy would do just about anything to get you to notice him.
  18. Guys do not look into minute detailing. So, if you gave up a quarter of an inch from your 20 inches long hair, don’t expect your guy to know that instantly.
  19. Guys like porn!
  20. Anything said six months ago is inadmissible in an argument. All comments become null and void after seven days.
  21. “The game is on” will be considered an acceptable excuse to postpone any serious conversations.
  22. Cooking makes a girl all the more attractive.
  23. You can’t get mad if your guy refuses to hook up your “ugly friend” with one of his good-looking friends.
  24. Nothing you will ever do will entitle you to operate the remote control, unless operating means handing it to him.
  25. The only thing left to be said after sex is “goodnight.”
  26. Video games have helped men develop awesome finger skills that only encourage them to play more often.
  27. Critiquing a man’s driving is outright unacceptable.
  28. Guys’ night outs are sacred events. If you ask any question about it, you’ll be castigated.
  29. Believe it or not, 99.5% of the time men honestly don’t mean to hurt you.
  30. Guys may be flirting around all day but before they go to sleep, they always think about the girl they truly care about.
  31. Guys hate it when you talk about your ex-boyfriend or ex love-interest.
  32. If a guy tells you about his problems, he just needs someone to listen to him. You don’t need to give advice.
  33. Don’t hold it against your guy if he starts to cry after a good sports movie, and was laughing outrageously last night when the two of you were watching an emotional drama saga.
  34. Leaving a message like “You know what?! Mmm… Never mind…” would make a guy hanging on to that thought all day long and reach a conclusion that is far from what you are thinking. Don’t ever do that!
  35. A usual act that proves that the guy likes you is when he teases you.
  36. Guys love you more than you love them.
  37. No matter how much guys talk about hotness or sex appeal, personality is key.
  38. When a guy says he is going crazy about the girl, he really is. Guys rarely say that.
  39. If a guy starts to talk seriously, listen to him. It doesn’t happen that often, so when it does, you know something’s up.
  40. A guy has more problems than you can see with your naked eyes.
  41. Guys talk about girls more than girls talk about guys.
  42. You like when your guy calls and asks you out for dinner and pays for you, right? Well yeah, guys like it once in a while too.
  43. It’s natural for a guy’s eyes to wander.
  44. It’s not that guys don’t want to make their girlfriends happy; it’s just that sometimes, they don’t know how.
  45. A guy would give his right arm to be able to read a girl’s mind for a day.
  46. Not all guys are jerks. Just because one is a jackass doesn’t mean he represents all of them.
  47. When a guy sacrifices his sleep and health just to be with you, he isn’t doing it all for sex. It means he likes you more than you can imagine.
  48. Even if you dumped a guy months ago and he loved you, he probably still does and if he had one wish it would be to have you back in his life.
  49. Guys love girls with brains more than girls in miniskirts.
  50. A guy would waste his time over video games and football, the way a girl would do over novels and make-ups.

Saturday, October 15, 2011

Selingan!

NotakakisikukiriHD : he he he hehhhhhh

Cerita Pasal Bola : TRW, juara bertahan tumbang awal.

Sedih.. huk huk huk..
tapi bukan rezeki...

what to do!

cuba lagi di tahun mendatang, okeh!

Kelantan atau nama jolokan, The Red Warrior yang gah di awal musim, namun gagal mara ke peringkat separuh akhir semalam setelah terikat mata, seri 2-2 sama di stadium keramat, Stadium Sultan Muhammad ke IV (SSMIV) semalam. Kelantan gagal mara dengan aggregat 3-5.

Tahniah buat pasukang Tranung Kite yang mara ke peringkat seterusnya.

May the best team win!

NotakakisikukiriHD: psstt.. tapi dengar2 ura2 dari awal musim, Selangor bakal melengkapkan misi 33 tahun ini... (^ - ^) so , kita nantikannya.. yossshhhhh!!

Mari Layan Lagu : Terpaksa Ku Melangkah

Yang ni pun best..
cuma sedih sikit la...

anw, layannn

:)

Mari Layan Lagu : Bertakhta Di Hati!

Suka lagu ni.. best..
Enjoiceeee...

Ceritera CINTA : Tanda2 si Dia suka Kitee


لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang..~



Nak tau tak kalo ada org sukakan kita..
Nak tau tak..? nak tak...?

ok la... sila rujuk bawah

1. Dia ambil berat dengan kalian. “dah makan ke belum?” “dah solat?” ayat biasa ambil berat..

2. Dia SMS @ call @ email kalian setiap malam.. Sampai nak sembang ape pun tak tau.. Itupun kalau kalian layan..

3. Dia berusaha mendekati kalian.. Dimana ada kalian disitulah dia ingin ada..

4. Mengikuti perkembangan dunia kalian.Tidak kiralah sumber itu dari kalian sendiri ataupun dari ketua kampung kalian sendiri..

5. Dia senantiasa ingin melihat kalian gembira.. Jika kalian bersedih, boring atau takde mood, si dialah yang akan menjadi penghilang duka kalian..

6. Dia akan merasa tidak gembira jika kalian bersembang dengan lelaki/perempuan lain. Jangan terkejut malam itu dia tak SMS kalian.

7. Lihat perbezaan layanan dia antara kalian dan rakan lain.. Bukankah dia layan kalian dengan lebih mesra? Lebih istimewa..

8. Kalau ada apa-apa aktiviti, orang yang dia akan ajak adalah kalian dan ingin menjadikan kalian sebagai senarai wajib ada..

9. Cemburunya mengalahkan orang lain.. Tapi sebolehnya dia tidak akan menunjukkan tanda protes itu dengan terlalu nyata..

Ada pengalaman yang anda lalui tidak tersenarai? Mari kongsikan bersama..
Sesetengah golongan manusia akan berasa malu untuk memulakan perhubungan~cam aii.. auww.. hahaha ~ Jadi perasaan itu akan terus disimpan, disimpan dan disimpan..

adios

NotakakisikukiriHD: haa, amacam.... ada butut ka? cer try check tgkkkk...

Sunday, October 9, 2011

Ceritera JODOH : 10 soalan sebelum bertunang!


لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang..~


MaRI kita berkongsi info lagii..

Which is sangat, sangat dan sangat sangat berguna especially to dara2 out there


Membuat keputusan untuk berkahwin bukanlah suatu perkara yang mudah. Perkahwinan bererti memasuki suatu alam yang berlainan sama sekali dengan alam yang pernah dilalui sebelumnya, bak kata Tan Sri S M Salim dalam salah satu lagunya, 'dulu lain sekarang lain, dulu bujang sekarang dah kahwin'.
Setiap pasangan yang berkahwin pastinya mengharapkan perkahwinan itu kekal bahagia buat selama-lamanya. Ramai yang berjaya. Namun tidak kurang pula yang kecewa.
Al-Ustaz Jasim Muhammad al-Mutawwa', bekas kadi ahwal syakhsiyyah di Kuwait menyimpulkan antara sebab berlakunya keretakan dan kegagalan dalam perkahwinan adalah kurang taaruf atau tidak mengenali antara satu sama lain dengan mendalam sebelum berkahwin.
Taaruf yang mendalam atau mengenali bakal teman hidup sebelum melangsungkan perkahwinan sangat penting demi menjamin kesejahteraan dan keseimbangan dalam menjalani kehidupan berumahtangga.
Ini tidak bermakna pasangan mesti melalui alam percintaan sebelum berkahwin, kerap bertemu dan berhubung melalui panggilan telefon, sms, chatting dan sebagainya.
Percintaan sebelum berkahwin seperti yang dilakukan oleh segolongan masyarakat dan ditonjolkan dalam segala macam media sebagai suatu kemestian, suatu dunia yang penuh dengan keindahan dan keseronokan adalah sebenarnya penipuan belaka.
Alam percintaan tidak mendedahkan hakikat diri yang sebenarnya. Masing-masing berusaha menunjukkan yang terbaik sahaja di hadapan pasangannya.
Setelah berkahwin barulah terbongkar segala rahsia, segala perangai dan sikap buruk yang selama ini disembunyikan.
Untuk mengenali calon pasangan hidup anda dengan mendalam, al-Ustaz Jasim Muhammad al-Mutawwa' mencadangkan agar anda mengajukan 10 soalan.
Soalan-soalan ini boleh diajukan secara langsung semasa sesi taaruf, atau melalui orang tengah. Jika calon memilih untuk bertemu, melihat dan berkenalan pastikan pertemuan itu tidak dilakukan secara berdua-duaan di tempat suci dan terpencil.
Jangan cemari niat yang suci dengan melanggari perintah Allah dan Rasul. Jangan relakan syaitan menjadi orang ketiga di antara anda dengan si dia.
10 soalan itu adalah:
1. Apakah wawasan hidupnya?
Setiap orang mempunyai wawasan dan cita-cita yang ingin dicapai dalam hidupnya. Inilah yang perlu anda ketahui mengenai bakal pasangan hidup anda.
Sekiranya anda dan dia mempunyai wawasan dan matlamat hidup yang sama maka perselisihan dalam rumahtangga akan berkurangan.
2. Bagaimanakah kefahamannya mengenai konsep perkahwinan?
Kefahaman serta tasawur atau gambaran yang jelas mengenai perkahwinan amat penting.
Sekiranya kedua-dua pihak mempunyai kefahaman yang berbeza, umpamanya satu pihak menganggap perkahwinan hanya sekadar memenuhi tuntutan nafsu semata-mata, sedang satu pihak lagi memandang sebagai satu ibadah, sudah semestinya rumahtangga yang bakal dibina tidak akan aman daripada perselisihan dan pergaduhan.
3. Apakah sifat-sifat yang digemari dan tidak digemarinya?
Adalah penting bagi setiap pasangan mengetahui kegemaran pasangannya, apa yang disukai dan tidak disukainya kerana kadang-kadang perselisihan berlaku disebabkan kelainan kegemaran dan citarasa.
Sekiranya kegemaran setiap pihak diketahui terlebih awal mungkin perselisihan dapat dielakkan.
4. Apakah pandangannya mengenai anak pada tahun pertama perkahwinan?
Setiap orang mempunyai pandangan yang berbeza mengenai masa yang sesuai untuk menimang cahaya mata.
Sekiranya satu pihak belum bersedia sedang pihak yang satu lagi sudah tidak sabar untuk bergelar ibu atau ayah, pastilah kedua-dua pihak akan berasa tertekan dan perhubungan akan jadi tegang.
5. Adakah dia mempunyai masalah kesihatan atau kecacatan?
Masalah kesihatan yang kronik atau kecacatan semula jadi pada anggota badan tidak wajar disembunyikan.
Mengetahui adanya penyakit atau kecacatan tertentu akan mempengaruhi keputusan yang bakal diambil.
Menyembunyikan penyakit yang kronik atau kecacatan yang mengaibkan boleh dianggap sebagai satu penipuan.
6. Adakah dia seorang yang suka bergaul?
Sesetengah orang suka bergaul dengan pelbagai lapisan masyarakat, mempunyai kawan dan kenalan di merata-rata tempat. Sesetengah yang lain pula suka menyendiri, tidak pandai berkawan dan sukar didampingi.
Orang macam mana yang anda cari?
7. Bagaimana hubungannya dengan ahli keluarganya?
Perkahwian bukan sekadar aqad yang mempertemukan antara dua jiwa. Sebaliknya perkahwinan merupakan hubungan kemasyarakatan yang mencantumkan antara dua keluarga atau lebih.
Oleh itu bakal tunangan harus tahu status keluarga serta hubungan mereka antara satu sama lain. Hubungan kekeluargaan juga sedikit sebanyak menggambarkan keperibadian seseorang.
8. Apakah kegemarannya dan bagaimana dia mengisi waktu lapangnya?
Kegemaran serta cara seseorang memenuhi masa lapangnya juga memberi gambaran tentang wawasan serta cita-citanya dalam hidup ini.
9. Adakah dia aktif dalam mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau pertubuhan kebajikan?
Keaktifan dalam persatuan kebajikan atau pertubuhan sukarela menggambarkan dia bukan seorang yang sombong dan mementingkan diri.
Orang yang hidupnya sekadar untuk memenuhi cita-cita dan wawasan peribadi semata-mata sebenarnya hidup dalam dunia yang sempit dan mati sebagai insan yang kerdil.
Tetapi orang yang hidup dalam perjuangan akan hidup sebagai insan yang hebat dan apabila dia mati namanya akan dikenang zaman-berzaman.
10. Apakah pandangannya sekiranya ibu bapa masuk campur dalam urusan peribadi atau urusan rumahtangga mereka?
Setengah orang menganggap rumahtangga adalah masalah peribadi yang terlalu khusus. Tiada seorang pun yang boleh masuk campur walaupun ibu bapa sendiri.
Hal ini sangat penting diketahui oleh setiap orang yang akan memasuki gerbang perkahwinan.
Apakah pandangan bakal pasangan hidupnya.
Adakah dia termasuk dalam golongan di atas atau sebaliknya seorang yang terlalu bergantung kepada kedua-dua ibu bapanya walaupun telah berkeluarga?
Apabila anda telah mendapat jawapan yang bersesuaian dengan apa yang dicari, maka teruskanlah hasrat anda untuk melamarnya. Begitu juga halnya dengan pihak yang dilamar.
Pastikan anda mengenali jejaka yang melamar itu dengan mengajukannya 10 soalan di atas.
sumber : i luv islam
NotakakisikukiriHD : That is sooooo true... sooo true... which is i have missed those step before.. then that's it! cannot go further longer.. si dara memang kena amek part neh.. and MUSTI TANYA! :)

Thursday, October 6, 2011

Ceritera Lelaki : Jom Share Ilmu utk Kaum Adam


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang..~



Pesanan Buat Suami..


1. Selalu menghargai usaha dan penat lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.

3. Jangan sekali - kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan atau cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda..

4. Jangan demand sex sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja.

5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga.. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing n berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.

6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.

7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri. Jangan bedal semua sampai turn isteri yang tinggal cuma ekor ikan sekerat, janggut sotong dan ekor taugeh.

8. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja.

9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.

10. Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?

11. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga.

13. Jagalah maruah anda sebagai suami & lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami “degil” tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong.

14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah guna cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal.

15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah atau menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.

16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Isteri pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.

17.. Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?

18. Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah awak?

19. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya.

20. Berbincanglah dgn isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbang rasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.

21. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga.Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.

22. Berusahalah dgn ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali

23. Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati.. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau isteri rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan 


NotakakisikukiriHD: takkan asyik warga wanita jer yang kena dititipkan tips kan.. so marilah kita bersama berkongsi ilmu untuk kaum adam manfaatkan bersama untuk kemaslahatan dan kebahagiaan berkeluarga :)

Monday, October 3, 2011

Mari Layan Lagu : Aku dan Dirimu

Jom kita layan lagu neh...
mumantis kan.... suuuuka sangat.. aummm!!

lagu ni nyanyian Arri Lasso dan BCL..
tapi saja taknak ada gambo depa dua dok nyanyi..
kita kasik lirik dan gambar2 ni lagi ok kot... ekekekke


meh feeling sama2... layaannnnnzzz



NotakakisikukiriHD : suka, sukaaaa.. sukaaaaaa...!!

Sunday, October 2, 2011

Terkenang-kenang : My first Lebb....

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang..~

Aku windu banget sama kamu....
dahulu.... kamu lah rakan setiaku.....
ke sana ke mari.... kita sentiasa berdua.....
susah senang... kita selalu bersama....


tapi... ya... mungkin aku yg sudah melupakan mu....
aku yg membuangmu...
tidakkk.. tidak.... bukan membuang...

kamu perlu tau ini...... sayangku...
walau pun engkau tiada di sisiku..


namun........


kamu senantiasa di dalam hatiku.....

NOW n 4EVA........

╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬
╬═╬

sayangku,

DAJ 7709....



huhuhuu.....


NotakakisikukiriHD : My DAJ 7709... 2001-2005.. really miss u!

Ceritera DIRI : October

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang..~

OKTOBER

.. 1 Oktober
Tulus hati, ramah-tamah, amat gesit dan cerdik serta gemar sekali akan kesenian terutama musik dan kesusasteraan.
.. 2 Oktober
Murah hati, luar biasa pandainya, menguasai dengann baik ilmu pasti, berbakat menjadi wartawan atau pengarang. Hanya saja ia tidak bisa bekerja di satu bidang saja, ada kalanya bisa mendadak ganti haluan ke lapangan pekerjaan lainnya.
.. 3 Oktober
Karakternya kuat, pandai, pandangannya luas, tampak amat periang, ramah-tamah dan suka memperhatikan anak-anak dan orang sakit.
.. 4 Oktober
Keras, gagah berani, perasaannya halus, mudah tersinggung dan akan senang menerima pertolongan dari orang tua atau orang-orang yang usianya lebih tua serta akan lebih berhasil kalau menjadi pengusaha tanah atau menjadi seorang militrer.
.. 5 Oktober
Sangat aktif, tangkas, cerdas, baik hati, keras hati dan mudah tersinggung. Ia harus berhati-hati mesin dan api.


.. 6 Oktober
Pandai, panjang akal dan mudah berselisih paham dengan orang-orang yang usianya lebih tua sebab ia suka tidak sabaran dan sering berbantah.
.. 7 Oktober
Keras kepala, ambisius dan otaknya tajam. Dalam dunia perdagangan dan hubungan surat-menyurat tidak memberikan keuntungan. Sangat dianjurkan untuk tidak terjun dalam dunia kewartwanan atau karang-mengarang.
.. 8 Oktober
Sangat setia, banyak pikir dan kurang beruntung dalam menghadapi urusan asmara . Bisa berhasil dalam pekerjaan dan usaha dagangnya, tetapi kalau tidak berhati-hati bisa tertipu.
.. 9 Oktober
Pandai dan sangat aktif dalam berbagai hal, banyak akal dan gagah berani. Ia bisa memperoleh banyak bantuan dari orang tua atau teman-temannya.
.. 10 Oktober
Otaknya tajam, bisa jadi orang pandai dan bisa mengalami kegagalan dalam urusan perkahwinan sebab ia sering bersikap aneh terhadap jenis kelamin lain.


.. 11 Oktober
Pandai, sopan-santun, berperikemanusiaan, pandai berfisafah, suka akan kesenian, suka murung, dan sukar dimengerti. Ia bisa beruntung dalam penghidupannya tetapi harus waspada terhadap teman-teman dalam selimut.
.. 12 Oktober
Simpatik, berperikemanusaian, suka bertengkar dengan orang yang lebih tua atau atasannya, rejekinya besar karena ia memiliki inisiatif untuk selalu mencari berbagai jalan dan cara.
.. 13 Oktober
Cerdik, bersifat sosial, pemikiran atau gagasannya asli dan suka memamerkan kepandaiannya sehingga membuat orang merasa jemu.
.. 14 Oktober
Giat bekerja, berani tampil ke muka, agak ambisius, memiliki keseimbangan jiwa, perangainya mulia dan suka menolong sesamanya tanpa pamrih. Ia juga bisa berhasil dalam, penghidupannya.
.. 15 Oktober
Sangat aktif, bersemangaa, ambisius dan suka menolong orang yang mengalami kesulitan karena itu ia pun sering mendapat pertolongan dari orang-orang yang berpengaruh.


.. 16 Oktober
Sungguh pandai dan rejekinya sangat besar serta sangat tertib dalam mengerjakan atau melakukan segala sesuatu. Ia berusaha mengalahkan saingannya dengan bijaksana. Ada harapan ia akan memegang suatu kedudukan atau jabatan terhormat.
.. 17 Oktober
Kecerdasannya luar biasa, murah hati dan ramah-tamah. Ia bisa memperoleh keuntungan secara tidak terduga dan bisa berhasil sebagai pedagang atau pengarang.
.. 18 Oktober
Penuh welas ksaih terhadap sesamanya, sepak terjangnya cerdik dan bisa menjadi orang pandai. Ia bisa memperoleh sukses dalam penghidupannya.
.. 19 Oktober
Berhati lembut, artistik, musikal, perangainya agung dan tingkah lakunya sopan. Ia bisa menjadi seorang seniman atau seniwati yang terkenal.
.. 20 Oktober
Murah hati, manis budi, bisa diajak bergaul, berperikemanusiaan dan giat bekerja serta agak ambisius. Ia bisa hidup senang sampai hari tuanya yang panjang.


.. 21 Oktober
Pandai, panjang akal, sangat lincah gerak-geriknya, ramah-tamah perilakunya dan firasatnya tajam. Dalam kehidupan perkawinan dan urusan keuangan, ia banyak beruntung sampai di hari tuanya.
.. 22 Oktober
Mudah menerima pendapat orang lain, agak ambisius, perasaannya mudah sekali tersinggung dan penghidupannya tidak menentu (sebentar merasa senang, sebentar lagi kemudian merasa susah atau bersedih hati). Tetapi berkat pengalaman-pengalam annya itu, akhirnya ia bisa beruntung juga.
.. 23 Oktober
Bersifat aktif, gagah berani dan banyak bergaul dalam pergaulan umum. Ia bisa memperoleh banyak sahabat dalam penghidupannya.
.. 24 Oktober
Gagah berani, banyak bergaul terutama dari golongan jenis kelamin lain dan senang berplesir sehingga jika ia tidak berhati-hati akan mengakibatkan yang kurang menyenangkan.
.. 25 Oktober
Senang sekali berpetualang dan bisa mengalami banyak hal yang aneh-aneh. Harus berhati-hati terhadap api dan air supaya tidak terbakar atau tenggelam dalam air.

.. 26 Oktober
Otaknya tajam, gerak-geriknya tangkas, banyak usahanya, pandai berdiplomasi dalam segala hal. Ia bisa mempunyai banyak teman dari banyak kalangan.
.. 27 Oktober
Pandai, memiliki gagasan asli, suka bekerja dengan rajin dan banyak berpikir. Ia bisa berusaha sendiri dan bisa memperoleh bantuan dari majikan atau atasannya di kantor.
.. 28 Oktober
Cinta pada penyelidikan ilmu pengetahuan, rejekinya cukup besar dan mempunyai hubungan yang luas dengan orang-orang yang berpengaruh dan karena itu ia bisa terkenal.
.. 29 Oktober
Pendiriannya kuat, tidak mudah terombang-ambing oleh pengaruh lain dan memiliki bakat dalam mencari nafkah sehingga ia bisa hidup senang.
.. 30 Oktober
Cerdik, banyak pikiran, perasaannya mudah sekali tersingung dan bisa menyesuaikan diri dengan keadaan. Ia bisa hidup beruntung.
.. 31 Oktober
Kuat badan dan wataknya. Orang yang tajam firasatnya akan sering memberikan bantuan sangat berharrga kepadanya. Selain itu, sepanjang hidupnya ia mempunyai banyak pelindung dan penolong.

TAHUKAH KAMU


@1. Fantasi kaum adam tiada hadnya

@2. Lelaki sering memikirkan tentang gadis yang meminati mereka, tetapi ini tidak bermakna
mereka meminati gadis
berkenaan

@3. Tinggi pasangan mereka adalah tidak penting bagi lelaki, tetapi berat badan yang menjadi
ukuran utama


@4. Lelaki tidak memilih rupa paras dalam mencari teman wanita, tetapi kekemasan serta
pandai membawa diri
menjadi ukuran utama dalam mencari pasangan

@5. Lelaki seringkali mencari permainan serta barangan yang mungkin menarik minat kaum
wanita, tetapi malangnya
mereka sering kali tersalah dalam memilih barangan yang
diidamkan

One Tree Hill




the cast of OTH almost all seasons
~karen, felix, brooke, lucas, nathan, andy, dan, rachel, mouth, jamie,
skills, keith, peyton, haley~


Siri TV kegemaran aku, ever!
Rasanya kat bawah aku dah ada post pasal OTH neh..
tapi itu lebih kepada gambar2 la kan..

Ni nak citer sikit la pasal siri One Tree Hill (OTH) neh ..
awat rajin tetiba ni kan? Heh, sebab... lepas tgk cd siri 5 dan 6...
unfortunately DVD siri 6 - cd 5 & 6 stuck la pulak... spoil mood.. ni nak marah neh.. huhu!
Naaa... nanti boleh tukar..

Ok, apa yg istimewa sangat pasal OTH neh?
Hurm, mungkin sebab pelakon dia.. (yg awesome! dan hencem.. dan lawa.. ouch!)
selain daripada itu mungkin jugak sebab jalan citer yang bagus.. pelakon yang menjiwai watak ngan baik...

Ia adalah satu show yg bagus, not forgotten dengan quotes2 dia yang amazing, dan selari dengan persekitaran kita. It's mainly about teenagers trying to find out who they are in a small town but it's definitely more exciting than just that!

Citer ni sudah menjangkau siri ke 9, yang bakal ditayangkan pada awal Jan'12 depan di US. Kat Malaysia ni tak tahu bila la kan :P Aku biasa follow dulu di 8TV, kemudian pasti akan menyusul di Star World. Aku biasa ikut di Start World je sebab jarang tgk 8TV. Since tahun bila lagi aku follow lupa daa... Citer ni tak silap start back in 2--3/ 2004 yang lepas la... Rupanya a few of my good fren pun folo yg sama... whoahh.. best sebab ada geng! Pada aku, OTH ini bukan sekadar another 'teen drama'.

Oh, btw, Season 7 dan 8 lucas dan Peyton dah takde dalam siri ittew.. aku tak tahu kenapa sebab lama lost.. sehingga aku rindu dan nk tengok balik, then aku cari and beli Dvd dia balik, haha... funny kan... Tapi, ura-ura ada kata Lucas akan come back ke season ke 9... punya la ramai yang suka... aku follow dalam FB OTH la kan.. haha.. Tapi Peyton (or Hilarie) takde bunyi apa pun lagik arr.. hope they both back to series la!

Kenapa aku suka sangat citer ni ek? hehe.. of course sebab Lucas.. ouch! :D
Naaa... sebenarnya, aku suka this show sebab ke lima-lima watak utama dalam ni, which is :
Chad Michael Murray (Lucas), James Lafferty (Nathan), Hilarie Burton (Peyton), Bethany Joy Galeotti (Haley), and Sophia Bush (Brooke)-mereka ni memang serasi la bersama! kimia bak org kata.. hehe.. chemistry when they together.. Kenampakkan mereka ni such a good friends outside di dalam dan di luar show (ye, ye je kan.. macam aku tau jer.. haha!)

Watak fav aku - Lucas and Peyton! ever! and they're meant together... i mean in this show la... (walaupun watak Lucas tiap season bertukar ganti awek jer, heh! tapi at last ~Season 6, dia patah balik to his first love - of course la Peyton kannn *wink* Aku suuuuuka sangat sukaaa sangat draws and sketch Peyton tuh.. dan actually aku believe tu sketch Peyton (Hilarie) sendiri.. ntah yer ke tidak.. ahahaha.. tapi nampak macam dia ada that style to be an artist la..

Citer ni pun mempopularkan sukan omputeh yang dah sedia popular tu... Awat Mesia ni takleh nak buat citer yang bermutu cenggini kan... with our own style la.. takde la nak cium manjang or seks dalam citer Mesia kan.... storyline kena pandai la gak khaannnn... hehe..

Episod paling aku suka.. of course season 4, sebab Lucas dan Peyton back together..! Tapi kan.. bila tgk Lucas dan Brooke pun actually not bad though, haha..eh, camana aku ble berpaling arah ni... no la.. meaning they are all good together...

ok la... tak nak membebel lebih banyak... tgk je la bebeberapa selected gambo di sini...
Njoyyy!



Peyton's sketch
(dan aku naakk sangat jadik pandai melukis camni.. ahaha
tiap kali tgk dia melukis, mesti mood melukis aku datang balik..
cuma aku tak pandai melukis camni la.. daku hanya
pandai menconteng sahaja... wakakakak)

owhh.. sooo romanticcc... luv this.. hak hak hakk

ok, momen mumantis lain between Luke - Peyton


ini from Season 3, bila Lucas sedar cintanya. hatinya adalah
pada Peyton.. macam apa yang ada kt quote tuh :)

moment2 mereka berdua

ini first time they met, First Season
and that Comet (kereta Peyton) menjadi sebab
Lucas and Lindsay tak jadi kawen *wink*


Ini pulak masa Luke with Brooke.. tapi Peyton dah start feel balik to Lucas..
they both actually hiding the feeling for soooo long
(because of the BFF terms ~Brooke and Peyton)
but at last cannot afford to hide it :P
ini from Season 4, mereka bercuti di Rachel's family mansion

Girls gonna love this scene, haha!
Luke and Nate without shirt on it.. whoahh!! hak hak
Tak silap scene ni from Season 2, bila mereka bergaduh di court,
Ravens lost, so halfway on bus, Coach Durham ask them to take walk back to Tree Hill
jumpa dgn supporter geng lawan (basketball) yg jahat..
so kena buat task ini di petrol station ~to humiliate RAVENS~


Ini pulak, kiri : Season 5, bila Luke nak kawen Lindsay..
Tapi kemudian Lindsay tak say yes pongg.. pastu dia kasik balik cincin dekat Luke
dan lari tinggalkan majlis.... sebab dia tahu hati Luke masih kt Peyton

Kanan pulak: Season 6... at last they are back together! hiiiiii~~

watak2 dalam OTH
from left : Tim, Jake, Nate, Luke
R A V E N S !!

River Court!

NotakakisikukiriHD : flying and flying

Saturday, October 1, 2011

Quotes!











NotakakisikukiriHD : enough for now.. till we share again.. hehehh!