Arak : 10 Golongan Yang Dilaknat Allah



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang..~


Cam biasa lah, aku kongsikan info ni untuk diteliti dan difahami bersama.
Pastu sesama la kita mengingatkan di antara satu dengan yang lain.. kot kot ada kawan rakan yang mana terbabas kan.. tapi... errr... yang jual kt 7e tu... boleh tergolong dalam golongan yang ke-8 itukah? hurmmmmm...

Ok, sementelah dah masuk bab ni kan. tetiba aku teringat.. satu kisah berkaitan air yang memabukkan ini. dan nak berkongsikan la serba sedikit pengalaman aku. Ohhh.. no no no.. bukan aku amek, rasa atau sewaktu dengannya

citer nya camni...

Pada tahun 2002/2003 yang lalu.. di awal-awal permulaan kerjayaku la kan... sebelum stay kat opis bidang pem-finance-an dan pentadbiran ini (hancuq bahasa aku-heheheheeee), aku pernah menceburi bidang pemasaran aka marketing.. selama 3 tahun la jugak aku buat kerja marketing marketong neh.. sehingga 2005.. tiap2 hari kena jenjalan pi sana sini.... jumpa org sana org sini... haishh, bagi aku sepanjang dalam bidang ni.. masa lebih banyak atas jalan la... hehehe.. dalam sehari tu... boleh berada di beberapa tempat... nak mengulor tak berapa nak pandai lagi taim tu kan.. ahahahaaha..

Ok, bek to topik.. so.. dalam bidang kerjaku ini, bermacam2 orang telahku temui dan jumpa dan handle.. dan, aku penah berjumpa dan berurusan dengan satu orang - yang mula2 dia mengaku dia mixed blood- Cina campur omputeh campur bla bla bla bla lagi la.. - walhal, orang melayu kita jer - lepas beberapa hari aku uruskan hal-hal perpindahan dan relocation barangan rumah dia la kan.. dari Bukit Damansara ke Bukit Tunku. tak la jauh nau... Masa mula2 jumpa tu, dia pi amek aku ngan Merce Sport, merah lagi! sebab aku tak jumpa cari rumah dia.. hahahahaaa... ok ok.. dah sapa suruh rumahnya ke dalam sangat kan.... biasanya, sekejap jer aku dapat cari walau hatta ke perumahan yang elite dan complicated la kan... taim tu aku dah biasa sangat uruskan perpindahan diplomat2 dan staff2 ke luar negara nun.. job kat Kementerian Luar Negeri tu.. haish.. kacang jer bagi aku.. (auww.. perasan lak, hehe!), dengan ofis relocation dan internal relocation lagi kt Putrajaya nun...

Ok, sambung lagi.. (asyik lari tajukk jer.. he-he-heee), so ini aku uruskan perpindahan personal plak.. tempatnya tak la jauh sangat... dari Damansara Heights to Kenny Hills (aka Bukit Tunku) jer pun.. kalau laung, musti dengar la..  Ok, at first aku kenal this lady dengan nama R**i Ong. Cantik dan genit orangnya.. berkahwin dengan satu cina, anak 3 - all girls. Bisnes laki bukan calang2 la kot.. sebab macam2 kete yang aku nampak bila masuk umah dia tu... Ferrari, Merce, BMW, Pajero dan ntah beberapa lagi la...

Awal2 aku sampai - aku pi sorang jer..- kadang ada jugak pergi dengan klik yang lain-kalo dorang free & takdo job/appoinment kt tempat lain- aku dah disambut dengan hanjeng yang maha besor mengalu2kan kedatangan aku =P   Takut aku weh..  buatnya dia mai jilat aku, sapa yg susah? Aku dan diri ku jugak yang susah kena samak menyamak.. huhuhu. Pastu dia panggey anjing dia... so dia bawak aku ronda2 sekeliling rumah dia sesambil tu kami borak-borak-borak dan bincang la urusan perpindahan barangan household umah dia tu.. Dan aku buat la anggaran berapa keluasan, jangkaan masa, barangan diperlukan untuk perpindahan dan jugak guna pakai tenaga dan semua la untuk come out with quotation later kan.. Yang menariknya, dia cakap dia nak insured ARAK sahaja.. dengan penuh bangga lak tuh! perabut ke.. household lain dia tanak insured! Tak pernah pulak aku buat job macam tu..

Ok, dipendekkan citer, aku succeed ngan that quotation.. so tak lama kemudian, berjalan la job tu... cerewetnyaa pompuan ni nauzubillah.... so sebagai seorang pegawai yang baek la konon kan-hehe-.. aku selalu datang singgah dan awasi pekerja2 ku (jika ada yang melibatkan job kami) sesambil sesekali belanja lunch mereka...- sebelum ke appointment atau meeting yang lain- Dorang lak memang baik ngan aku... kami actually kat ofis tu dah macam family.. (mahunya tak.. Tiap2 bulan ada makan2.. masak2 sendiri pulak tu... sempena besday staff/boss2.. memang meriah lah taim keje situ! Ada abang, ada adik2.. pakcik, makcik, kakak pun ada jugak..)- Masa keje ni jugak macam2 la kenal orang dan dunia.. sebab memang jumpa dan kenal ramai orang kan- cuma kita jer la kena pandai jaga diri dan batasan!-

 Ok, masa singgah2 jenguk2 sebentar tu.. selain berjumpa tuan rumah ni, taim tu baru la macam2 cerita aku dengar dari orang gaji dan drebar laki dia... asyik kena sumpah seranah (kat belakang boss dia la kan  :D) pasal pompuan ni... huhu.. dan baru aku tahu, dia rupanya Muslim yang converted! Boleh tahan tergezut jugak la aku taim tu.. (dalam hati la kan) First time nampak contoh depan mata kan pasal Muslim converted ni... Muda lagi pulak tu..... (aku doakan mudahan dia diberi hidayah di kemudian nanti..)

Teringat pulak aku masa  borak2 masa first day jumpa tu, aku penah tercakap dan bertanya (dalam ayat penyata), You ni  mesti mixed kan.. dia pun cepat jer haah.. cina campur bla bla bla bla bla-boleh tahan panjang list campuran dia tuh *ngeee*.. Ok! aku tima je la taim tu.. Oh ya.. masa tu (aku datang untuk survey for quotation tu, dah nak balik) pun kebetulan kawan baik dia ada datang ke rumah.. masih lagi kawan baik dengan perempuan muslim, bertudung jugak.. Masa hari kerja-kerja dilakukan, kerap kali aku terima mesej/call dari  supervisor/budak yang nak confirmation boleh buat itu ini tak.. Sikit punya cerewet dia ni daaa.. Dari anggaran awal aku perpindahan umah dia tu, boleh habis dalam masa 3 hari.. drag ke 4 ke 5 hari... Kontena barangan yang dah nak runtuh  anytime di makan anai2 tu pun kat yard belakang nak pindah sana.. Kos nak hijak, nak transport tu pun dah lari.. Beli jer la baru.. kan kaya?? =P Masa survey tak pulak dia mention pasal tu... Balik ofis. aku pun dah kena tiaw gak la ngan bos.. hadoiii... Bajet and quot dah tentu2 nya lari kan... kena revised balik.. tu pun berkira nak hai... Sikit2 guna ayat nanti suami saya.... nanti suami saya... tapi, yang aku sempat jumpa suami dia dua kali, nampak macam ok jer... Tapi 100% dia bagi wife dia handle pasal ni la... Takpe la... Handle it with care!

Nak dijadikan cerita, pada hari terakhir urusan perpindahan tu, taim tu sedang kemas2 dan kerja2 akhir di Bukit Tunku dah la.. mak dan ayah dia mai jenjalan lawat2 kawasan umah baru anak tersayang dia.. Kebetulan aku ada kat situ.. Mak bertudung tu... (lupa auah berkopiah/tidak) memang lawa dan putih gak la mak dia... katanya dorang orang Ulu Kelang nun jer... Aku pasti kecantikan anak dia tumpah dari kelawaan mak dia jugak la.. tapi-tapi-tapiii kan.. how could a mother and father boleh buat selamba macam tu jer anak dah convert kan? Kalau ikut hukum murtad ni, bunuh jer! :P   Tapi mungkin la, di era modenisasi, globalisasi, sosialisasi sekarang ni.. semuanya dan segalanya berkemungkinan..... (Driver tu kata, apa lagi.. duit laaaa..!!) Masa tu, aku perasan, this minah -aku kira umur dia that time late 20's or early 30's la kan.. macam malu2 gak sebab tetiba terkantoi! Aritu sakan cakap mixed itu ini.. rupanya Melayu jer pun... Sebab dah kantoi lar kan... R**i la sangat kan.. walhal R*teettt*h! Bak kata drebar hasbennya yang berangin2 berapi2 bercakap tu.... (marah betul dia ngan cik  puan dia tu) dia cakap lagi, maid rumah tu, silih berganti! tak tahan! taim aku pi tu, seorang India.. kurus kering, muka pun macam takut2 jer..  Ntah bertahan sampai bila la kata si drebar ittew... (Ish, rasa macam mengumpat pulak kat sini kan...). Astaghfirulahalazimm.... =P

Ok, better aku stop dan berbalik kepada persoalan awal...
Apakah aku bersubahat dengan menginsured arak2 dia..? huhuhu...

NotakakisikukiriHD : I hope not!

Comments

Popular posts from this blog

Edisi Jalan-Jalan : Ber-CH- lagik...

Novel : Kemelut Kasih - Part 33

Novel : Kemelut Kasih - Part 27