Ttijoh

Ttijoh (atau bahasa standardnya kupang) masak sambal cili berserai

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

~Lihatlah sekitar alam..
Dunia luas terbentang..~


Hehehehehe.. sebelum cerita aku nak gelak dulu

Actually, aku dah post gambar ttijoh ni kat satu thread Makanan Pantai Timur kat satu forum ni dah agak
lama la jugak, 3 Aug 2010. Pastu semalam ada one new forumer quote gambar di atas, dan aku tepek ceritanya kat sini... ekekekkek

"Maaf ye dew.. bila baca Ttijoh tu da buat saya gelak.. baru saya tau Ttijoh tu kupang..
raya puasa tahun lepas masa on the way ke kelantan.. saya nampak kat tepi jalan ade gerai kecik, letaknya dekat2 antara 1 sama lain.. tapi yg paling menarik perhatian saya ada 2 gerai yg bersebelahan.. n takde gerai lain selain 2 tu je..  kat depan gerai tu satunya ada tulis, "KETAM TIJAH", yang gerai sebelahnya pun ada tulis "UDANG TIJAH'

saya punya ngok bole komple kt dlm kete sambil drive (dlm kete ada adik2 ngn ma).. saya ckp.. kenapa Tijah bukak gerai sampai dua, kan bole je satu gerai jual ketam ngn udang sekali.. ada plak adik2 yg menyokong.. tetiba ma ckp "tijah tu bukan nama orang.."

saya terperanjat sgt2.. seriously! "ye ke ma?".. jawab ma.. "ma rasala.." hehe.. ma pun tk confident..

sekali lagi masa sampai satu simpang 3.. adik yg kecik (12 tahun) bacakan signboard.. BACHOK.. dia bole sebut "back hawk".. meliar saya cari "back hawk".. arah mana ni saya tanya diorg.. ma ckp belok kiri.. masa tu ma da gelak.. yg adik ckp back hawk tu adalah bachok.. dia da splitkan word tu.. adik plak mempertahankan yg dia betul.. "bac + hok".. hehe.. kelakar..

aku baca tengah malam semalam dah tergelak2 sensorang dah... sat tadi baru tunjuk kt Wanie dia gelak sakan.. hahahahahaaaa....

credit to : aril from Amnet :), citer u memang funny.. hehe

NotakakisikukiriHD: Sesungguhnya perbezaan bahasa, itu amatlah indah.. dan bahasa 'german' itu amatlah unik.. hahahahaahahaa

Comments

Popular posts from this blog

Edisi Jalan-Jalan : Ber-CH- lagik...

Novel : Kemelut Kasih - Part 33

Novel : Kemelut Kasih - Part 27