Tuesday, July 2, 2013

Lawak & Selingan

Kedai Emas

seorang perempuan masuk ke sebuah kedai emas. beliau melihat2 koleksi emas yang ada. dari satu bahagian ke satu bahagian,  tiba2 ternampak satu cincin emas yg tersangatlah cantik. semasa melihat cincin tersebut, beliau membuang angin dgn bunyi yg antara sedar tak sedar. tiba2 seorang jurujual dtg dan menegur beliau dari belakang. perempuan tersebut pun kerisauan takut2 jurujual itu terdengar kentutnya.past i malu nanti. dgn wajah kerisauan, 

''hai Puan, ada apa2 yg boleh saya bantu?''... sapa jurujual itu.

'oh selamat, dia tak dengar....'. kata perempuan tersebut di dalam hati. hilang kerisauannya. lalu dia pun bertanya pada jurujual tersebut.

''berapa harga cincin ni?''. sambil menunjuk2 ke arah cincin yg cantik tadi.

lalu jurujual tersebut pun menjawab, ''kalau tengok cincin sahaja pun Puan boleh terkentut, saya risau kalau beritahu harganya nanti, puan pasti terberak''




Peguam dan Saksi


Di dalam sebuah sebuah mahkamah yang sedang membicarakan kes pembunuhan. Seorang peguam sedang menyoal seorang saksi penting.

Peguam : Awak kenal ini? (sambil menunjukkan gambar mangsa pembunuhan)
Awak kenal ini? 

... 
Saksi : Kenal tuan.

Peguam : Boleh awak beritahu kepada kami?

...Saksi : Itu gambar, tuan.

Peguam : Bukan, maksud saya orang dalam gambar ni.

Saksi : Oh, itu gambar seorang perempuan, tuan.

Peguam : (mula tension) Yang aku nak tau nama dia lah bukannyer lelaki ke perempuan!

Saksi : Nama dia Saodah bte Sameon, tuan.

Peguam : Bila kali terakhir awak melihatnya? (meletakkan semula gambar itu di mejanya)

Saksi : Baru kejap tadi tuan.

Peguam : Hahhh!!? Bagaimana awak boleh lihatnya kejap tadi?

Saksi : Sebab tadi tuan tunjukkan gambar tu pada saya.

Peguam : Bukanlah, maksud saya sebelum saya menunjukkan gambar tu.

Saksi : Tak pernah tuan. Saya tak pernah lihat gambar tu sebelum ni.

Peguam : Aku bukan bercakap pasal gambar nieee!!! Aku bercakap pasal mangsa!!! (sambil menghentamkan pennya pada gambar tersebut)

Saksi : Oh! Kali terakhir saya nampak ialah ketika mangsa ditikam, tuan.

Peguam : Boleh kamu tunjukkan siapakah yang menikamnya yang berada dalam mahkamah ini. Adakah lelaki yang berada di kandang tertuduh itu? (sambil mengusap dadanya kerana terlalu bengang)

Saksi : Bukan. (tangannya kemudian ditunjukkan pada peguam tersebut)

Peguam : Hahhh!!! Kenapa awak tunjuk pada saya!!?

Saksi : Baru kejap tadi saya nampak tuan tikam gambar tu dengan pen tuan.

Peguam : ARGHHHHH!!! APA YANG KAU MEREPEK NI SYAITANNN!!! AKU BUKAN CAKAP PASAL GAMBAR TU!!! AKU CAKAP PASAL MANGSA YANG AKU BUNUH TU LAHHHHH!!!!!


No comments: