Wednesday, September 25, 2013

DIY : Buat beg sendiri tanpa menjahit

Satu posting yang menarik untuk di share bersama

Mana la nak pi tau, kot kot dah boring beli beg dan nak buat sendiri kan... ^_^


Selamat Mencuba  :)

Kisah Pasal Bola : Mat Yo oh Mat Yo! WAGS la sangatttt!!




Ok, posting ini sebenarnya bukan berkisar pasal bola, 
tetapi berkisarkan kisah pemain bola dan binik dia yang hammmmm jklmnnnn%%%$#%$% 
*word kena sensored* itu!

Ini bukan pasal Mat Yo sahaja, tapi ini lebih daripada itu.
Pasal bini dia pulak!!

Belum pun orang lupakan perangai sang laki yang membuang medal naib juara yang dimenangi semasa piala FA bulan Mei lalu, di sini Sekarang up pulak pasai bini dia pulak aihhh....

Semalam, di media sosial, dengan pantas klip video bini si Mat Yo dok maki hamun seorang  pak guard yang menjalankan tugas di lapangan terbang Subang Skypark. Penuh timeline di wall FB semalam dok share pasal klip bini Mat Yo, atau nama sebenarnya, Nor Shahrul Idlan Talaha, former player of Kelantan FA, now playing for JDT (former known as Johor FC) ni la. Sang bini tu pulak guna pakai nama Shahrul Aisya di FB. Katanya nama penuh Siti Aisya bin Adam.

Masih terbayang dan belum luput jugak lagi adegan dan aksi si Aisya Shahrul ni dok bergaduh dengan Fans Kelantan  di FB jugak selepas isu perpindahan kontroversi Mat Yo dari skuad TRW ke skuad JDT, timbul pulak isu ni.

Mula-mula tengok, mengucap panjang aku.. Pastu timbul perasaan geram, gerammm, gerraammmm... Longkang sungguh mulutnya.. Sapa tak geram kan, yang ko dok maki hamun tu orang dah berusia.. menjalankan tugas lagi.. Perasan nko ni hebat sangat la ker.. Kerabat? ada sticker kerabat dari selatan  dah mengaku kerabat la yer.. Tau la laki awak tu boss dia favor.. Eii, geramm tau... Kot kalo aku ada kat tempat tu aku pun lepuk-lepuk-lepuk dia jugak aihhh... Perkataan 'Saya tak Bodoh' yang berulang-ulangan.. Tapi maksud yang disampaikan adalah sebaliknya.. Pastu cakap pakcik tu dayus...? Senangnya mulutttt.... Laki awak yg dok tengok jer tu tak tergolong dalam golongan tu ke? Macam patung cedana takde perasaaan jer..  Huhuhu.. (Astaghfirullahal'azimm.... aku pulak yang emo)

Tau la suami awak tu kan kayaaa... Gaji RM80k a month... Habis dah gaji mahal sangat, awat tak masuk jer valet parking tuh? Setakat soploh doploh hengget apaaa la sangat khann.... Tapi perlu saudari ingat, ini masa zaman kegemilangan yang sekejap jer Allah pinjamkan buat suami mu. Kaya & Glamor (la sangat).. Tunggu masa zaman kejatuhan, kita tengok camane... (Tak baik kita doakan yang tak baik kan.. Tapi, emosi masih terpengaruh dengan klip yang sang bini upload dan sebar sendiri di laman sesawang tuh) Ini nama dia ibarat klip makan tuannya sendiri.

Eii, eii eiiii... 

*masih dalam mood geram, dan terbayang2 aksi sang bini ni*

Nasib ko la Mat Yo, dapat bini yang bisa menjatuhkan aib dan maruah ko pulak..
Dulu2, biasa aku tengok Si Mat Yo ni cool jer orangnya.. macam takde perasaan gitu..
Marah ke sedih ke, geram ke.. Gitu jer reaksi mukanya..
Macam kayu gitu... Sekarang ni dah lebih dari kayu..
Dah macam dal alif ya wau sin..


Nak tengok klip dia?





ini pulak video interview dengan pakcik guard tu




dan ini pulak laporan polis yang Pakcik Guard ni buat


ini pulak headline yang cover pasal depa arini.. *mata atas, tangan di dada*


kisah dan saksi di tempat kejadian


ini pulak ada bunyik-bunyiknyaa peguam nak sapot Pakcik Gad , if anything happen in future


biasa la, kalau dah kes-kes glamer macam ni.. pasti akan dijadikan bahan jenaka..
parodi dan jugak yg lain



antara beberapa siri pencerahan2 yang lain




NotakakiHD: Ingat2 lah, dunia ini bulat. Sekejap kita di atas, sekejap di bawah. Jangan pandang rendah pada insan yang lebih rendah darjatnya. Anytime soon ia boleh bertukar. Mana tau suatu hari nanti pada dia kita meminta tolong.. Jangan lah memandang ke langit sehingga lupa rumput di bumi. Nota ini adalah ingatan untuk diri ku sendiri jugak..




Info : Tafsir Mimpi - Part 2



Babi 
Jika anda bermimpi memotong babi, alamat akan beruntung sekali, dan bermimpi melihat bangkai babi bertanda tidak baik sekali.

Badan
Jika anda bermimpi badan gemuk berarti akan dimuliakan orang dan dijujung tinggi. Dan kalau badan anda kurus tanda sebaliknya. Mimpi badan berdarah bertanda harta akan tahan lama. Dan mimpi badan keluar kutunya, alamat bagi yang susah akan terhibur dan bagi yang sakit akan segera sembuh.

Badak
Jika anda bermimpi melihat badak, bertanda akan mendapat pengaruh besar dalam kedudukan sosial atau perdagangan yang ada pimpin sekarang.

Bajak Laut
Jika anda bermimpi melihat atau ditawan oleh bajak laut, bertanda anda sukses dalam kerja dan mendapat tawaran baik diantara dua pekerjaan dan besar bermanfaat besar. Sedang seorang wanita yang bermimpi ditangkap bajak laut alamat segera kawin atau dapat jodoh.

Baju
Jika anda bermimpi baju anda robek bertanda akan ada berita yang akan buruk sekali yang akan menyusahkan jiwa anda. Dan jika anda bermimpi ada sesuatu tindakan yang dilihat anda kurang menyenangkan atau akan menghebohkan masyarakat, menandakan tindak tanduk anda dalam bergaul kurang diperhatikan. Misalkan anda bermimpi ketika seseorang yang anda sukai membuka pakaianya (penutup aurat, seperti jilbab). artinya bahwa upaya anda selama ini dalam mencari perhatian orang itu adalah sia-sia belaka. Kesimpulannya orang yang anda sukai itu ingin menjauhi anda.

Baju Kurung
Jika anda bermimpi melihat seorang memakai baju kurung, alamat murah rezeki karena anda tidak segan-segan mencari kerja.

Baju Kebesaran
Jika anda bermimpi mendapatkan baju kebesaran bertanda anda akan dapat keuntungan besar. Dan jika mendapat baju besar, bersirat akan segera mendapat keuntungan yang tak terduga.

Baju Hijau
Jika anda bermimpi berbaju hijau bertanda anda mendapat berkat dari Tuhan Yang Maha Esa.

Baju Putih
Jika anda berbaju putih bertanda anda dalam posisi dicemooh orang, dan bila kehilangan baju tanda berduka hati.

Baju Sulaman
Jika anda bermimpi mengenakan baju sulaman memberitakan anak cucu anda atau keponakan anan akan mempunyai rezeki yang datang tiba-tiba. Sedangkan kalau anda berbaju robek bertanda segala yang disimpan didalam rumah akan diketahui orang.

Bahaya
Jika anda bermimpi dalam keadaan bahaya, bertanda kehidupan anda yang begitu tentram segera ada yang merusaknya. Sedangkan menolong orang yang ditimpa bahaya, bertanda anda berlaku baik (adil) sesama kawan.

Bahagia
Jika anda bermimpi bahagia bertanda kebalikan, hidup yang anda jalankan harus lebih hati-hati lagi (waspada) Lain halnya kalau anda bermimpikan orang yang bahagia, adalah tanda anda disayangi orang dan diberi kesempatan yang lumayan.

Bayang-Bayang
Jika anda bermimpi melihat bayang-bayang diair atau gelas bertanda anda akan mendapat suatu pekerjaan yang lebih baik lagi.

Bayar
Jika anda bermimpi membayar hutang, berartikan baik sekali tentunya dalam bidang pekerjaan anda. Anda dipercaya oleh majikan yang memberikan kuasa.

Bayi
Jika anda bermimpi menggendong bayi bertanda akan mendapatkan rezeki yang baik. Bila anda melihat bayi lahir anda akan aktif dalam suatu pekerjaan yang tidak disangka-sangka dan tidak ada hubungannya dengan pekerjaan anda yang lampu. Dan jika mimpi melihat bayi dalam kandungan ibu, bertanda orang yang menghalang-halangi usaha anda akan pergi dari anda.

Bahan
Jika anda bermimpi membeli bahan bangunan bertanda jelas anda akan bersukses dalam usaha yang anda rintis.

Bangkai
Jika anda bermimpi berjumpa dengan bangkai yang sudah berbau sekali, bertand kesusahan akan menimpa anda dalam soal keuangan.

Balkon/Balkoni
Jika anda bermimpi sedang ada dibalkon, bertanda anda akan bertengkar dengan seorang kawan atau keluarga anda. Dan bila anda ada dibalkon tapi tak dapat melihat apa-apa, bertanda harus berwaspada karena anda akan dicelakakan oleh  teman-teman anda dikala andan tidak tahu menahu.

Balon/Belon
Jika anda bermimpi melihat balon atau memegangnya bertanda sesuatu yang dikerjakan dan diharapkan akan kurang memuaskan.

Bangku
Jika anda bermimpi sedang duduk disebuah bangku di park, bertanda akan bertemu dengan seorang kawan yang sudah lama berpisah dengan anda. Bila anda sedang sibuk bekerja disebuah bangku, bertanda akan mendapatkan penghargaan yang baik dari majikan anda.

Bank
Jika anda bermimpi sedang berada didalam bank akan mendapat dan menghadapi kesukaran.

Banjir
Jika anda bermimpi sedang mengamat-amati banjir bertanda anda akan dikaruniai rezeki. Tapi bila anda ditimpa banjir, alamat buruk karena akan kekurangan. Mimpi rumah anda kebanjiran bersirat anda akan capek hati (kesal, dongkol, emosi jiwa).

Bantal
Jika anda bermimpi melihat bantal sulaman bertanda anda akan ditolong oleh orang atasan.

Banteng
Jika anda bermimpi melihat banteng, bertanda akan mendapatkan suatu kegembiraan.

Baca
Jika anda bermimpi membaca buku suci merupakan suatu keuntungan besar. Juga jika mimpi belajar membaca, mimpi mendengan suara orang membaca buku, bertanda pengertian anda akan bertambah.

Batu
Jika anda bermimpi mengangkat batu hendak dibawa pulang kerumah, bertanda akan beruntung besar.

Batu Kerikil
Jika anda bermimpi bermain batu kerikil bertanda kesusahan anda akan berkurang. Dan anda akan bahagia jika anda dibangunkan oleh suara batu kerikil.

Bakar
Jika anda bermimpi membakar hutan atau alas, bertanda daya upaya anda akan berhasil. Terutama dalam soal perkawinan dan percintaan.

Bawang
Jika anda bermimpi memakan bawang, bertanda anda harus hati-hati karena akan dicurangi orang.

Bebas
Jika anda bermimpi dibebaskan dari tuduhan oleh pengadilan berarti anda dapat melumpuhkan segala manusia-manusia yang curiga terhadap anda dan dengan seketika waktu anda bisa kerja sukses lagi.

Bedak
Jika anda bermimpi melihat dan memakai bedak bertanda asmara dan cinta anda akan bahagia.

Beludru/Baldu
Jika anda bermimpi melihat atau menyentuh atau berbaring diatas beludru bertanda suatau kehidupan yang gembira dan senang.

Belandar
Jika anda bermimpi belandar atau cagak dari rumah roboh, bertanda akan ditimpa kesusahan yang tiba-tiba.

Bel/Loceng
Jika anda bermimpi mendengar suara bel dari jauh, bertanda apa yang dicita-citakan akan terpenuhi dan bila suara bel itu dekat saja bertanda anda akan tergelincir dalam mulut manis dan anda mungkin akan kehilangan uang.

Belanja
Jika anda bermimpi belanja anda akan berbahagia dalam rumah tangga.

Benang
Jika anda bermimpi memasukan benang dalam jarum, bertanda jika ada kesukaran datang akan meringankan. Sedang mimpi memilih benang, bertanda bahagia akan datang segera.

Bendera
Jika anda bermimpi melihat bendera terpancang dan berkibar-kibar, bertanda keuntungan akan datang. Tetapi bila bendera itu hanya diam saja, bertanda suatu laporan palsu yang tiba-tiba datang tapi hal ini anda jangan percaya.

Benci
Jika anda bermimpi dibenci orang bertanda khabar baik akan datang pada anda.

Benteng
Jika anda bermimpi masuk kedalam sebuah benteng, bertanda anda akan kekesalan hati yang tiba-tiba. Dan bila melihat benteng dibetulkan, bertanda akan memiliki keberuntungan sederhana.Jika anda bermimpi ada atau didekat benteng anda segera ditolong oleh teman-teman anda. Pertolongan itu terutama datangnya dari bidang sosial dan dagang.

Bencana
Jika anda bermimpi terkena bencana, hal itu bertanda sebagai kebalikan dari mimpi anda.

Beruang
Jika anda bermimpi dikejar beruang, bertanda kurang baik anda akan disusahkan oleh orang yang dianggap teman. Tetapi kalau anda dapat menghindari diri atau mematikan biruang itu pasti akan mendapat kemenangan baik dari seteru anda.

Beranda
Jika anda bermimpi duduk di beranda sebuah rumah terutama dengan dengan putri, berarti anda dengan selekasnya menikah. Tetapi bila anda tertidur diberanda, alamat akan kesukaran yang anda hadapi tetapi begitu serius.

Berkelahi
Jika anda bermimpi melihat orang berkelahi dijalan bertanda situasi pedagangan anda akan maju. Sedang yang berkelahi itu anak-anak semua, alamat pertikaian dalam rumah (akan) timbul. Dan kalau yang berkelahi itu binatang-binatang, bertanda dari pihak keluarga istri anda kurang senang dengan anda.

Berlayar
Jika anda bermimpi berlayar diair yang tenang, alamat kebahagian akan datang, sedang berlayar diair yang berteriak adalah sebaliknya.

Bertaruh
Jika anda bermimpi melihat atau anda sendiri sedang bertaruh, bertanda anda mengikat diri dalam suatu pemufakatan yang menyinggung pribadimu.

Bersih
Jika anda bermimpi membersihkan badan, suatu tanda yang baik sekali artinya anda jujur dan sehat serta berbahagia dalam hidup. Sedang anda mimpi membersihkan badan orang lain, alamat anda akan mendapat ambisi baru yang tadinya dilepaskan. Mimpi membersihkan perkakas rumah, bertanda anda akan mendapat kedudukan tinggi dalam masyarakat. Dan bila mimpi membersihkan gigi, bertanda anda jangan khawatir dan gaduh soal penghidupan anda sekarang tetap memberikan kebahagiaan.

Beras
Jika anda bermimpi memberi atau membuang beras pada saat pengantin bertanda anda akan segera kawin (nikah) dengan segera.

Besi

Jika anda bermimpi bekerja mempergunakan alat dari besi bertanda anda mempunyai bakat dalam pertukangan untuk segera dikembangkan.

Borok
Jika anda bermimpi keluar borok-borok (luka) dikepala, bertanda akan tiba keuntungan dan mimpi badan yang penuh borok bertanda rezeki murah datangnya.

Buaya
Jika anda bermimpi naik buaya masuk kedalam kali atau air, bertanda pekerjaan anda akan lebih sukses lagi. Dan mimpi melihat buaya merangkak masuk kedalam rumah anda, bertanda akan ada keberuntungan (untung). Sedangkan bermimpi melihat buaya, bertanda ada musuh yang diam-diam hendak mengintai mencelakakan anda.

Buaian
Jika anda bermimpi melihat buaian bayi didalam bulan, bertanda sukses pekerjaan.Dan bila mimpi bayi kembar dalam bulan alamat kebahagiaan perkawinan.

Buang air kecil/Kencing
Jika anda bermimpi buang air kecil (kencing) bertanda akan ada yang menimpa rumah yaitu pencuri akan datang. Waspadalah.

Buang air besar/Berak
Jika anda bermimpi buang air besar bertanda ada kemungkinan besar anda akan kehilangan sesuatu. Harus lebih berhati-hati.

Buah Anggur
Jika anda bermimpi memetik buah anggur, bertanda mendapat kedudukan tinggi, dan bila anda makan buah anggur bertanda anda akan menerima warisan.

Bujang
Jika anda bermimpi seorang bujang atau puteri, suatu bertanda sesuatu yang hanya khayal belaka, seperti membangun istana di udara.

Budi
Jika anda bermimpi berbudi baik dalam mimpi bertanda akan dipercaya teman sejawat, tetapi harus berhati-hati karena mempunyai latar belakang.

Buku
Jika anda bermimpi melihat orang membaca buku, bertanda akan mendapat anak yang baik, dan jika anda sendiri yang membaca buku, bertanda anda mempunyai suatu rasa kebudayaan (perilaku, adab) yang sangat menguntungkan.

Bukit
Jika anda bermimpi menaiki bukit dengan susah payag dan akhirnya sampai juga diatas, bertanda yang anda harapkan akan berhasil (dalam mencari pekerjaan baik). Dan kalau menuruni bukit bertanda kebalikannya.

Buka
Jika anda bermimpi membuka lemari atau peti, bertanda anda harus berhati-hati, karena rahasia yang tersimpan akan segera diketahui orang dengan kelalaian anda sendiri (jangn teledor, sembarangan).

Bulan
Jika anda bermimpikan rembulan atau matahari jatuh, bertanda anda akan berkabung atau bersusah hati.

Bumi
Jika anda bermimpi bahwa bumi ini anda bisa kelilingi bertanda sangat baik sekali untuk keberadaan anda (kemampuan).

Bungkusan

Jika anda bermimpikan ada sahabat datang membawa bungkusan, bertanda akan menemukan kebahagiaan dalam perjalanan (lancar sampai tujuan).

Bunting/Hamil
Jika anda bermimpi istri anda sedang bunting bertanda kurang baik.

Bengawan
Jika anda bermimpi bengawan meluap bertanda pekerjaan anda cenderung maju dan melihat air bengawan kecil dan jernih, bertanda akan dapat uang yang tidak sedikit.

Bianglala/Pelangi
Jika anda bermimpi melihat bianglala bersinar merah, bertanda suatu kebaikan, segala apa yang anda inginkan ada kemungkinan besar tercapai.

Bibir
Jika anda bermimpi (wanita) melihat bibirnya sendiri alamat bisa tercapai cita-citanya sebagai biduan dan atau seniwati lainnya. Untuk pria harus berhati-hati mengeluarkan omongan karena tergelincir sendiri (tidak bisa mengontrol omongan yang beretika). Sedangkan bermimpi (pria atau wanita) yang melihat bibir kelamin lainnya bertanda baik sekali dalam perkelaminan yaitu ia bisa memilih teman jodoh yang serasi betul.

Bidadari
Jika anda bermimpi melihat bidadari terbang diatas rumah bertandakan kebahagian sedangkan seorang bidadari datang bercapa-cakap dengan anda ada sinyalemen orang besar akan datang dan bergaul dengan anda.

Bilik/Kamar
Jika anda bermimpi sedang berada dalam bilik kapal bertanda anda akan (oleh teman-teman akan berdaya upaya untuk jahil) berakibat kerusakkan.

Binatang
Jika anda bermimpi melihat bermacam-macam binatang bertandakan alamat kepada anda harus bekerja membanting tulang berwaspada yang insya Allah akan sukses.

Bintang
Jika anda bermimpi melihat bintang dilangit yang bermacam-macam bentuknya, ini adalah merupakan tanda bahwa segala kebutuhan Anda akan terpenuhi. Ini juga merupakan alamat bahwa anda harus bekerja membanting tulang. Tapi janganlah lupa juga dengan Tuhan YME. Insya Allah akan sukses.

Biru
Jika anda bermimpi melihat warna-warna biru disekeliling anda bertanda suatu kebaikan dalam kalangan keluarga. Dan dalam cinta ada tumbu kesetiaan.

Biola
Jika anda bermimpi mendengar suara biaola bertanda anda harus selekas mungkin mengambil bagian (cepat mengambil keputusan).

Bisu
Jika anda bermimpi seolah-olah bisu, suatu tanda bahwa perkataan anda terhadap teman-teman kurang dipercaya.

Bicara
Jika anda bermimpi sedang bicara bertanda suatu persoalan yang amat sulit dihadapi anda akan segera beres (tak menjadi lama).

Boneka
Jika anda bermimpi bermain-main dengan boneka bertanda rumah tangga anda akan hidup harmonis dengan anak-anak yang sehat-sehat.

Botak
Jika anda bermimpi berkepala botak atau tidak berambut bertanda anda akan menerima khabar buruk.

Botol
Jika anda bermimpi melihat atau mebawa botol penuh berisi apa saja bertanda kekayaan anda bertambah. Sedangkan bermimpi botol itu kosong, bertanda kesukaran yang tiada lenyap-lenyap dalam berusaha apa saja.

Boxing
Jika anda bermimpi sedang boxing atau melihat orang berboxing (tinju) bertanda perdagangan dan pencaharian anda akan mengalami kerugian dan kesukaran.

Bunuh
Jika anda bermimpi membunuh orang, bertanda akan keberuntungan besar, sedang anda dibunuh orang, bertanda kurang baik anda akan menjadi sakit-sakitan.

Bunga
Jika anda bermimpi melihat atau memegang bunga bertanda anda akan menemui keberuntungan dalam cinta (tidak sedih hati). Mimpi memetik bunga, bermakna anda akan mendapat ketentraman karena disukai oleh banyak orang.

Bulus
Jika anda bermimpi bertemu dengan bulus, bertanda akan mendapatkan pasangan yang baik, menangkap bulus bertanda akan kesusahan hidup. Mimpi melihat bulus masuk kedalam sumur, bertanda beruntung dan mimpi bulus dan ular berhadap-hadapan alamat akan ada untung.

Bunyi
Jika anda bermimpi mendengar senapan berbunyi, bertanda akan naik derajat.

Burung
Jika anda bermimpi melihat burung terbang, bertanda kesehatan anda terpelihara rezeki murah dan perkawinan bahagia. Dan mimpi burung terbang menuju anda, bertanda akan datang karunia pada anda dalam ketenangan dan damai.

Burung Merak
Jika anda bermimpi melihat burung merak bertanda akan ditolong oleh orang budiman.

Burung Kuntul
Jika anda bermimpi melihat burung kuntul terbang tanda anda akan salah bicara.

Burung Betet
Jika anda bermimpi melihat burung betet bertanda akan menemui banya perempuan berselisihan (anda harus berhati-hati menyikapi).

Burung Perkutut
Jika anda bermimpi melihat dan atau memegang burung perkutut bertanda anda akan mendapatkan istri atau anak yang baik.

Burung Dara

Jika anda bermimpi melihat dan atau memegang burung dara bertanda anda akan menerima surat.

Burung Kenari
Jika anda bermimpi burung kenari bernyanyi didalam sangkar bertanda bahagia.

Burung Merpati

Jika anda bermimpi melihat dan mendengan burung merpati, bertanda rumah tangga anda berbahagia, dan memberi makan kepadanya (burung-red) bertanda anda akan keliling dunia untuk kesenangan dan kebahagiaan hidup.

Burung Rajawali
Jika anda bermimpi burung rajawali terbang bertandakan pekerjaan dan usaha anda akan sukses.

Burung Gagak
Jika anda bermimpi bendengar bunyi burung gagak bertanda anda akan merasakan kekecewaan dalam percintaan, dan jika gagak berbunyi diatas atap, bertanda ada khabar (berita) jahat yang segera tiba pada anda.

Burung Gereja

Jika anda bermimpi melihat burung gereja menandakan anda atau yang anda kenal akan mengadakan perjalanan jauh.

Burung Kuau
Jika anda bermimpi mendengar atau melihat burung kuau bertanda anda akan menerima warisan atau uang.

Burung Unta
Jika anda bermimpi melihat burung unta bertanda semua rencana yang telah meninggi (matang) akan runtuh (gagal)  tiba-tiba.

Buta
Jika anda bermimpi sebagai orang buta, bertanda anda harus hati-hati dalam pekerjaan yang anda kerjakan sekarang karena ada hal-hal yang kurang memberikan kepercayaan bagi anda. Dan kalau anda hanya melihat orang buta, bertanda ada seorang sahabat yang segera datang membutuhkan pertolongan pada anda.

Butuh
Jika anda bermimpi didatangi orang membutuhkan tenaga, bertanda anda harus lebih teliti lagi dalam hidup anda, ada anasir-anasir (pandangan) disekitar lingkunganmu yang berpengaruh. Tapi dalam hal ini terserah dari kebijaksanaan anda pada hari-hari baik.


NotakakiHD : Iya, kok certain bahasa ini, gue pon ngak pahemmm dong... ngak ngertikk... kok kamo-kamo baca sahaja lah dahulu ya.. kok kapan-kapan gue udah ada maksudnya (seperti jenis2 burung itu...) akan sesetengah bahasa yang gue udah dapat maksudnya, yang mana kita-kita ini ngak paham, gue update nanti ya.. Selamat membaca & gue permisi dulu... ^_^

Tuesday, September 24, 2013

Selingan : Pak Mat Stress!!


Pak Mat pemandu teksi menaikkan seorang gadis jelita di tengah jalan, tiba-tiba gadis itu pengsan di dalam kereta dan Pak Mat menghantarnya ke hospital.

Pak Mat sedikit stress!

Sampai di hospital, doktor mengatakan bahawa gadis itu hamil dan mengucapkan tahniah kepada Pak Mat. Pak Mat mengatakan bahawa dia bukan ayah kepada bayi itu, tetapi gadis itu mengatakan bahawa Pak Matlah ayah bayi itu.

Pak Mat bertambah stress!!

Pak Mat meminta test DNA untuk membuktikan bahawa dia ayah bayi itu atau bukan. Pak Mat pun ditahan sementara menunggu hasil ujian.

Pak Mat semakin stressss!!

Setelah ujian selesai, doktor mengatakan bahawa Pak Mat mandul sejak dari lahir. Pak Mat pun kemudian dibenarkan pulang.

Ketika dalam perjalanan pulang, dia memikirkan 3 anaknya di rumah.

SEKARANG PAK MAT BENAR2 STRESS!!! 

Siapakah bapak kepada anak-anaknya???!

Monday, September 23, 2013

Mari Dengar Satu Cerita : Kisah Anak Seorang Tabligh



Kisah Benar dari Anak Seorang Tabligh. 

Bacalah kisah yang dicoretkan anak si mati ini. 
Agar kita dapat sesuatu yang bermanfaat dari kisahnya.



Bila kisah ini menyinggah di pandangan mataku...sejenak aku berfikir. Sejenak itu jua aku pantas menjadikan ia satu perkongsian untuk semua. Tidak kupasti siapakah penulis kisah ini, namun di alam maya ini, aku terpanggil untuk menjadikan ianya satu pengisian yang menarik.

"Disini saya hendak bercerita sedikit tentang ayah saya yang juga seorang karkun atau tabligh. Hanya tuan-tuan sahaja yang dapat membuat kesimpulan dengan apa yang terjadi. Kisah ini hanya sebagai renungan kita bersama sementara masih hidup.

Pada 1 mei 2009 yang lepas ayah saya baru sahaja meninggal dunia di Hospital Kuala Lumpur kerana menghidap penyakit kencing manis dan juga ulser perut. Saya hanya mempunyai 2 orang adik yang masih lagi belajar. Adik saya yang pertama masih lagi menuntut di sebuah institusi pengajian tinggi dan yang kedua pula masih bersekolah di tingkatan lima manakala ibu pula sudah lama meninggal dunia pada tahun 1997. Saya pula berumur 23 tahun dan bekerja di sebuah syarikat swasta sebagai pembantu teknik. Sejak kematian ibu ayahlah yang menjaga dan mendidik kami dengan penuh kasih sayang.

Walaupun hanya bergantung kepada pencen ibu yang diterima setiap bulan dan pendapatan ayah yang bekerja sebagai pembantu kedai tidak seberapa tapi kehidupan kami tetap bermakna. Ayahlah satu-satunya yang kami ada. Walaupun kehidupan kami tidak mewah tetapi dengan apa yang ada kami tetap bersyukur dan ayah masih lagi mampu untuk menyara kami sekeluarga sehinggalah saya dapat belajar di intitusi pengajian tinggi awam.

Ayah telah memberikan kami didikan agama yang cukup sempurna sejak dari kecil lagi. Setiap kali selesai solat maghrib kami akan membaca taklim (Hadis) dirumah sementara menunggu waktu isyak. Semua ini adalah hasil didikan ayah sejak kecil lagi kepada kami adik-beradik hingga kini dan tidak pernah kami tinggalkan.

Walaupun ayah selalu keluar ke jalan ALLAH 3 hari setiap bulan dan 40 hari setiap tahun iaitu selepas raya aidilfitri atau hujung tahun tetapi tanggungjawab sebagai seorang ketua keluarga tidak pernah ayah abaikan. Walaupun seringkali meninggalkan kami sendirian tetapi kami tetap redha kerana kami tahu ayah menjalankan tanggungjawabnya kepada agama dan masyarakat. Kami percaya yang ALLAH akan membela dan memelihara kami walaupun tanpa ayah. Saya juga seringkali mengikut jemaah keluar kejalan ALLAH bila ada kelapangan walaupun semasa bergelar seorang penuntut.

Tetapi usaha yang ayah jalankan ini tidak mendapat sokongan dari ahli keluarga dan saudara-mara yang lain kerana mereka menyangka yang ayah tidak bertanggungjawab kepada anak-anak. Walaupun begitu ayah tetap tenang dan tidak mudah melatah dengan apa yang ayah hadapi walaupun kutukan demi kutukan terus dilemparkan, ini kerana ayah telah melakukan usaha ini sejak dari umur belasan tahun lagi. Ayah juga sering berpuasa di bulan rejab, syaaban, ramdhan berturut-turut dan melakukan solat malam, tidak pernah ayah tertinggal walau satu malam sekali pun, selesai solat ayah akan memanjatkan doa kepada ALLAH S.W.T meminta pertolongan, bantuan dan memohon kepada ALLAH agar anak-anaknya menjadi seorang insan yang berguna dan tidak sekali-kali meninggalkan ibadah.

Setelah tamat pengajian saya telah dipanggil untuk ditemuduga bagi jawatan juruteknik di sebuah syarikat yang menjalankan kerja-kerja bagi industry petroleum, gas dan petrokimia sekali gus diterima bekerja. Saya terlalu bersyukur kepada ALLAH kerana memakbulkan doa ayah selama ini dan saya tidak pernah menganggur setelah tamat pengajian. Berkat doa ayah juga lah saya dapat mengecapi kejayaan pada hari ini. Setelah 2 tahun bekerja saya telah dinaikan pangkat kepada pembantu teknik, walaupun begitu tidak pernah sekali pun saya mengabaikan tanggungjawab saya sebagai seorang hamba kepada ALLAH dan anak.

Semasa ayah dimasukkan ke wad ICU di Hospital Kuala Lumpur ramai antara kenalan ayah yang datang dari dekat mahupun jauh, ada antara mereka yang datang dari Jordan, Kuwait, Pakistan dan Arab Saudi. Kesemua mereka adalah jemaah-jemaah Tabligh yang telah sama-sama melakukan usaha di Malaysia. Mereka datang sebaik sahaja mendapat berita yang ayah telah dimasukkan ke hospital walaupun baru hari kedua ayah dimasukkan ke wad.

Semasa diwad ICU ayah tidak pernah melakukan perbuatan yang pelik dan ayah tidak pernah sekalipun meninggalkan solat lima waktu walaupun terpaksa baring diatas katil hinggalah pada hari jumaat 1 may 2009 semasa sedang solat asar rakaat kedua secara tiba-tiba ayah mula tidak sedarkan diri kerana luka pada usus telah berdarah kembali.

Semasa ayah sedang sakit pernah saya hendak menghantar ayah untuk menerima rawatan dihospital kerana penyakit kencing manis tetapi ayah menolak kerana susah untuk menunaikan solat di sana. Walaupun ayah sakit ayah masih lagi mampu menunggang motorsikal untuk menunaikan solat lima waktu di masjid dan masih lagi menjalankan usaha dengan keluar 3 hari.

Sebelum ayah mendapat penyakit kencing manis pada awal april 2009 ayah telah berniat untuk keluar 40 hari ke jalan ALLAH untuk melakukan usaha tersebut dan ketika sakit ayah tetap berkeras dengan keputusan yang dibuat. Bagi saya sebagai seorang anak saya tiada hak untuk melarang ayah dari terus melakukan usaha malah saya berharap agar ALLAH dapat memelihara ayah dari sebarang perkara yang tidak diingini. Saya redha jika ayah pergi ketika melakukan usaha tersebut kerana mati dijalan ALLAH adalah mati syahid dan saya bersyukur sekiranya ia terjadi. Tetapi belum sempat ayah melakukan usaha ALLAH terlebih dahulu mengambil nyawanya.

Pada jam 2100 1 mei 2009 ayah telah punkembali kerahmatullah dengan cara yang paling mudah yang ALLAH berikan. Ayah pergi dalam keadaan yang tenang. Saya sempat untuk mengajar ayah mengucap dua kalimah syahadah walaupun tiada suara ayah kedengaran tetapi dari raut wajah dan gerakan bibir telah membuatkan saya yakin yang ayah mendengar apa yang saya ucapkan. Dengan airmata yang bergelinang dahi yang mula dibasahi peluh dan ketenangan air muka ayah telah menghadap tuhan yang maha esa penghulu kepada langit dan bumi di arasy ALLAH S.W.T. Segala urusan telah ALLAH permudahkan walaupun usaha yang ayah lakukan tidaklah sebesar mana.

Semasa melakukan urusan untuk menuntut jenazah saya telah diberitahu yang segala perbelanjaan rawatan dihospital telah pun dibayar sepenuhnya oleh seorang HAMBA ALLAH begitu juga dengan urusan pengkebumian dan tahlil segalanya telah diuruskan oleh orang perseorangan yang tidak saya kenali. Keesokan paginya ramai kenalan ayah yang hadir untuk menziarah tidak kira dari dalam dan luar negara jauh mahupun dekat. Pelajar-pelajar tahfiz juga turut sama hadir.

Keesokan paginya semasa urusan memandikan jenazah terdapat darah yang mengalir dari luka akibat proses hemodalisis. Darah tersebut cukup sifatnya dan merah mengalir keluar dari tubuh ayah. Sedang saya sibuk menggosok badan ayah, seorang tukang mandi yang saya cukup kenali sebagai berkata sesuatu kepada saya.

“Bapak kau ni tengah tidur ke?" tanya Wak.

Saya tidak dapat melayan pertanyaan wak kepada saya kerana sedang sibuk memandikan jenazah ayah.

“Ko pakai minyak atar ke ni?" Tanya wak lagi.

“Mana ada, mandi pun belum lagi ni wak. Kalau minyak atar tu ada la di rumah. Minyak atar kasturi ayah punya”, Jawap saya.

“Hah! Ni bau kasturi la ni”, balas wak kepada saya.

Saya terus mendiamkan diri dan menyambung kerja saya semula. Dalam hati saya berkata.

“Betul juga apa yang wak ni cakap, dari tadi lagi aku bau semacam je. Macam bau badan ayah masa nak ke masjid untuk solat berjemaah pula”

Selepas solat zohor saya terus melakukan solat jenazah bersama-sama dengan jemaah yang lain dan apa yang saya dengar solat jenazah ini terlalu ramai dari bahagian tengah masjid hingga ke bahagian belakang saf lelaki. Selepas itu jenazah terus dibawa ke kawasan perkuburan islam Jalan Ampang untuk dikebumikan dan sekali lagi perkara yang pelik berlaku semasa menurunkan jenazah ke dalam liang lahad dimana lima orang boleh muat untuk turun kebawah sedangkan badan kami besar dan laing lahad hanya berukuran tujuh kaki lebar.

Semasa jenazah ayah dibawa turun dapat saya rasakan yang beratnya terlalu ringan seolah-olah sedang memeluk kapas. Sekali lagi perkara pelik terus berlaku semasa bilal sedang membaca talkin hadirin yang hadir tercium bau yang semerbak harum bak kasturi dan saya sendiri turut sama mencium bau tersebut. Selesai sahaja urusan pengkebumian ramai kenalan yang hadir bertanyakan soalan kepada saya tentang apa yang berlaku semasa di tanah perkuburan dan persoalan itu masih tidak dapat saya jawap hingga hari ini. Hanya ALLAH S.W.T sahaja yang mengetahui apa yang berlaku.

Bagi saya setiap amalan kita didunia pada hari ini akan menjadi pertimbangan kita diakhirat kelak. Jika didunia ALLAH ingin menunjukan kepada kita atas perbuatan kita maka ianya akan berlaku inikan pula di akhirat. InsyaALLAH tuan-tuan apa yang berlaku kita jadikan iktibar buat diri kita dan renungan kita bersama. Saya tidaklah pandai menulis dan berkata-kata apatah lagi bila berbicara soal agama, saya juga seperti tuan-tuan insan yang lemah disisi ALLAH S.W.T. segala apa yang saya ceritakan adalah kisah benar dalam hidup saya dan ianya bukanlah nukilan semata-mata. Terpulang pada tuan-tuan semua untuk menilainya. Walaupun ayah telah tiada tetapi saya berniat dalam hati saya kerana ALLAH S.W.T saya akan meneruskan usaha yang dilakukan oleh ayah."

Sharing is Caring


sumber : FB Digital Qalam Malaysia

Sunday, September 15, 2013

Tips Perkahwinan : Petua Untuk Menjaga Hati Orang Yang Tersayang





Jom kita tengok apa petua-petua yang disarankan

1. Mendengar
Berikan ini kepada yang memerlukan, dan anda hendaklah benar-benar mendengar apa yang dikatakan. Jangan  mencelah, jangan berangan-angan dan jangan merancang bagaimana anda hendak membalas.

2. Tanda Kasih
Jangan kedekut memberikan pelukan, ciuman dan ramasan tangan. Biarkan tanda-tanda kecil ini tunjukkan kasih dan sayang yang ada di dalam diri anda

3. Sehelai Nota
Ia mungkin ringkas seperti "Sayang Awak" atau sesuatu yang kreatif seperti sebuah puisi. Letakkan nota-nota ini di tempat yang tidak disangka oleh orang yang dikasihi

4. Ketawa
Berikan sesuatu yang melucukan seperti gambar kartun atau artikel. Mesejnya ialah "saya suka ketawa bersama awak."

5. Puji-pujian
Sesuatu yang mudah seperti "Warna biru memang ngam dengan awak" atau "Sedap masakan awak" mempunyai nilai yang tinggi kepada orang yang anda sayang

6. Bantuan
Tolong basuh pinggan mangkuk, buang sampah, jaga anak dan lain-lain

7. Bersendirian
Ada ketika anda hanya mahu bersendirian. Peka kepada saat-saat itu dan berilah masa dan ruang untuk dia bersendiri.

8. Keceriaan
Cuba sedaya upaya supaya anda sentiasa ceria apabila bersama orang-orang yang dikasihi

9. Riadah
Sertai sesuatu sukan/aktiviti yang disukai oleh orang yang dikasihi. Kalah pun tak apa, anda masih sentiasa menang.

10. Doa
Selalu berdoa untuk kesejahteraan orang-orang yang dikasihi dan beritahu mereka yang mereka sentiasa berada di dalam doa kalian


Edisi Jalan-Jalan : lagi lagi CH, lagi lagi CH




Date jalan-jalan : 7-8 Sept'13
(Sat & Sun)


Salam!
Hi kenkawan, jumpa lagi kita yer..

Haaa.. amacam tajuk? ok tak hehehehe..
(macam ala-ala siri bersiri Senario ek, kihkihkih)

Jom update pasal jalan-jalan lagi..

Kali ni aku ke CH bersama family pulak.. Entry ini sini dan sini  adalah jenjalan dengan kenkawan..

Actually, dah janji nak gi sana minggu dan hari yang sama ni dengan my kenkawan yang biasa tu jugak... Cuma kali ini Fazilah boleh join sebab dah dapat LESEN BESAR dari inche hubby dia, Afiq untuk bermalam di sana ngan kami-kami ni khann.... Sebab kukuh, nak test drive cik putih kami - cik putih aku ataupun cik putih Mc Ja - either one, tapi kami decide nak pi ngan Cik Putih Mc Ja... Alih-alih, maafkanlah daku duhai kawan2ku yer... terpaksa postpone di lain kali la plan kita itu nampaknya... Janji LESEN BESAR tu masih valid untuk kami outing at least for a night, kan Apiq kan... kan kan kannn.... *sengih*

Kebetulan pulak mak ayah dan adik bongsu ku ke mari untuk menghantar adik 2nd bongsuku di UPSI, yang mendaftar diri pada 1hb Sept nan lalu... Alang-alang dah ke mari kan, so kami membawak la our parents to Cameron Highland pulak... untuk merasai suasana nyaman, greeneries dan kesejukan di puncak gunung sana..

So, Aku, Wanie, Raihan dan Ana dan keluarga membawa la Mak, Ayah dan adik bongsu kami... Seperti biasa, kuar di pukul 7++ pagi, berjanji bertemu di R&R Sg. Buloh, then shoot terus ke Tapah... Sampai di Lata Iskandar, macam biasa kami akan stop di situ untuk makan-makan dan isi perut.. Selain itu bergambar.. Kemudian kami menyinggah di Bharat Tea Valley untuk minum2 teh serta jalan-jalan di ladang teh... Seterusnya kami terus ke Tanah Rata untuk check in di apartment sewaan. Alya Apartment. Penthouse di bandar Tanah Rata. Sangat luas dan selesa. 3+2 . Aku berhubungan dengan Puan Amira, tetapi suaminya, En. Mohd Azwan yang datang dan attend  untuk kami hari itu. Agak peramah orangnya. Sebelum itu, adik ipar aku memberi nombor En. Ramli Buyong, pemilik Puncak Arabella apartment, tetapi oleh kerana telah penuh, En. Ramli terus memberikan contact number Puan Amira ni. 

Selepas check in, rehat2, kami keluar ke Big Red Strawberry Farm di Cactus Valley.. Cam biasa la, makan2 dan minum dan rasa strawberry menu's.. Sebelum tu ayah cakap taknak keluar sebab nak layan TV - bola sebenarnya - Pesta Bola Merdeka yang bermula petang tu (astro pun ada kat sini.. katil, seterika dan iron board, tilam & toto tambahan, peti sejuk dan pinggan mangkuk ayun, cili padi pownnn ada kalau korang nak dan rajin memasak) - antara Harimau Muda dan Singapore (which is HM won the game). Tapi akhirnya mengikut kami setelah mak bebel sebab anak2 ajak jalan kan.. Heheheheeh... 

Lepas makan-makan dan jenjalan di Big Red Strawberry,  kami menyinggah di pasar malam.. Jalan2, shopping2.. Pastu balik... rehat2 dan tido ler... Tapi sebelum tu ayah sempat sakit dada - susah nak bernafas- seksa sangat nampaknya- sejuk sangat agaknya.. Sian ayah... Aku dah bersiap dan nak bawak dia pi spital, dia taknak pulak... Ayoh oh Ayoh! Mak dan ayah masuk tido awal kat bilik tengah... Aku dan anak-anak sedara dan Raihan masih sempat melayan tv dan borak... Suasana sejuk.. Aku yang biasa sebelum ni dah beberapa kali ke sini ble tahan jer.. Siap mandi air sejuk lagi okay! Tapi kali ni, menggigil wehh... lap badan jer... Hahahaha....

Esoknya, kami bersiap dan check out dalam kul soploh pagi... Semalam En Azwan tu cakap takde sapa booked, so boleh la check out lambat pun takpe.. Tapi, sebab lepas tu dah terus nak shoot balik kan.. Sebab esok keje, plus mak ayah dan Epah dah seminggu di KL ni.. Malam tu juga plan nak balik KB! So kami terus check out la.. Kami ke Taman Agro MARDI di Tanah Rata tu dulu... Agak lama kami berjalan-jalan dan bersnap-snap gambo di situ. 

Kemudian kami lunch di foodcourt Brinchang, kemudian terus shoot ke Sg. Palas. Sempat stop di 'Batu Bersurat' di perjalanan ke Sg. Palas tu.. Snap-snap gambo, kemudian turun ke Tea Boh Plantation. Konon nak tunjuk tempat dan lokasi Ombak Rindu la kan.. Sekali ada satu kejadian yang tidak disangka-sangka. Tayar kete Ana dan Nusi terkena minyak hitam yang tertumpah, tong kena gesel dek satu Triton, kata satu hamba Allah tu. 

Kebetulan, pada awalan aku nak masuk jugak kat situ.. Namun menyedari ada satu kereta  selang dua nak keluar so aku ambil tempat di sana.. Namun malang untuk Ana dan Nusi, sebab masa tu katanya mereka tengah gelak2 dan tak perasan ada limpahan minyak hitam di situ.. Maka habis la satu tayar belah kiri tu berselimut dengan minyak hitam itteww..... Maka selepas itu, adalah usaha membuangnya dari lekatan batu dan pasir... Tak sempat nak bawak mereka ke atas, maka dari bawah sahaja lah dan terus kami shoot balik ke KL... Pertengahan jalan, gumpalan minyak hitam dan batu dan pasir gugur di perjalanan sebab panas kan.... Kalau panas, gugurlah mereka... 

Kami singgah di R&R Tapah untuk bersolat Asar & Zuhur, kemudian balik... Dari atas tadi dah plan, mak ayah balik besok sajalah ke kampung.. Masing2 dah tak larat dah malam tu... Aku tiba di SK pada pukul 1030 malam selepas menghantar adikku, Raihan di Port Klang. Sebelum tu singgah makan ikan dulu di Tg. Harapan.

So, next plan ngan my kenkawan pula... Ntah bila masing2 free...

Jom layan pics kat bawah ni dulu... ^_^











































NotakakiHD : Nanti nak pi lagiiii..... Cameronnn, nanti aku datang lagi yerrr.... ^_^