Saturday, September 20, 2014

Teringat-ingat : Takde Tajuk




Lihatlah sekitar alam
Dunia luas terbentang



Sabtu. Mendung. Hujan sedari pagi di lembah klang ini.
Seronok berguling-guling di atas katil sambil bermalas-malas :P  ^____^
Sambil tu belek-belek novel dan intai tab, tgk apa2 yang menarik seketika.

Sambil belek teringat satu detik.
Waktu itu di suatu hari di hari kedua raya.
Situasi di Kota Bharu. Kawasan penempatan lama sewaktu waktu membesarku.
Di pinggir bandar KB. Kalau dahulunya, naik bas tambang 40/50 sen dari hadapan sekolah MML tu.

Setelah berpindah ke rumah kami sekarang yang berlokasi juga di pinggir bandar KB, tidak jauh,
Namun berlainan jalan dan arah dari penempatan waktu membesarku.

Teringat-ingat jika di waktu cuti sekolah ini, aktiviti kami (baca: games/ permainan) pastinya penuh.
Riang mengatur tiap masa agak penuh. Pagi game. Riang, riuh dan meriah kami bermain dengan sejumlah kumpulan yang besar. Dahulu pelbagai games, pelbagai permainan dari tradisi sehingga yang terkini.

Dahulu, semua bersama sekarang, more individualistik.
Dahulu kami bermain baling selipar (bola kaki tiga, kata kami orang klate), baling tin, rounders, malah zero point (lompat tali, istilah kami di sebelah sana).. Kadangnya bermain carom, ada kala congkak.. Banyak kadang juga polis sentri, atau main sembunyi-sembunyi.

Ok, sebenarnya apa yang aku nak sampaikan ni? Heheheh
Dalam berkumpulan, pastinya ramai percampuran antara lelaki dan wanita
Opss, silap.. Budak lelaki dan budak perempuan.
Kami mesra dan semua dianggap saudara..

Namun, hati orang, mana kita tau dop *smile*
Aku banyak simpan cerita kawan baik lelaki ku ni yang meminati kawanku sendiri.
Padaku dia bercerita, dan aku mendengar.. Sesekali memberi galakan.. Haha

Namun tidak di sangka pula, rupanya adik B, rakanku tadi.
Adiknya N, diam2 suka kan aku. Sumpah tak tahu. Hehe..
Sejak bila? Pun aku rak tahu...
Rupanya betul la kot tiap kali adik2 perempuan mereka yang
baik denganku berkirim salam.
Ku fikirkan hanya main-main.

Back to hari di hari raya. Aku ke sana biasa bersama mak ayah dan adik beradik yg kebetulan balik dr satu majlis kenduri. Menyinggah di situ sebentar. Sambil bertemu balik rakan taulan, imbas kembali jugak penempatan lama yang tidak jauh berubah. Masa sama walau melebihi 15 thn kami tinggalkan.

Memasuki laman rumah mereka, kami terpandangkan N. Dengan senyum2 simpul menyapa kami dan kedua ibu bapa. Lantas teringat kata-kata adik lelakiku, Z. "Tiap kali lalu sini, atau terjumpa N, soklan pertama dia tanya mung. Buat gapo, dok mano"  "Tadi jumpa pun tanya soalan sama."
Macam macam lagi la."

Back to realiti. Macam tak sangka selepas berbelas tahun.. Jarang sekali berjumpa dan bersua muka.
Kami berborak sebentar. Dia masih dengan senyum-simpul-malu. Tetiba pula teringatkan perjumpaan kami di Foodcourt Presint 8, Putrajaya. Sewaktu itu, dia dan B bersama I kedua abangnya. Cuma aku perempuan. Kami berempat dari KB berjumpa di situ. Kebetulan masing2 ada kerja di sana, aku pula kebetulan bekerja di sana ketika itu. Jadi, there we are. Kami jiran yang amat rapat, selain rakan sepermainan sewaktu kecil. Kami sudah diumpamakan saudara sendiri. Susah senang antara keluarga, membantu antara satu dengan yang lain.

B jugalah merupakan rakan dan pemandu pertama sewaktu kereta pertama ku untuk balik ke kampung halaman sewaktu pertama kali balik di hari raya dengan kereta sendiri. Dua kali trip dia yang menolongku. Sebelum aku sendiri berani drive dr KL-KB atau KB-KL sedari awal usia remaja dahulu. Kami sering konvoi bersama abang sulung nya I dan rakan2 UKM mereka yang lain.

mode : sedih dah lama tak bersua muka. Lama tak berhubungan semenjak masing2 bizi dalam arus kehidupan masing2, tambah pula semenjak masing2 berkeluarga ni. *sad*

Berbalik kepada cerita di hari raya itu, kami berborak seketika sebelum aku menyusul keluarga ku yang lain terlebih dahulu dah masuk ke rumah meninggalkan kami berborak seketika. N, yang aku perhatikan. Masih manis seperti dahulu. Namun seiring dengan pertambahan usia. Kami sebaya.

Namun dia dah 2... Aku masih sendiri.. Dia juga lah mungkin menjadi lambang penyatuan arwah abahnya yang juga 2.. Setahu ku dahulu, dua keluarga mereka jarang bersatu... Namun setelah dia juga 'dua' di usia yang sangat muda di usia 24/23 ketika itu.. Jadi keluarga besar mereka juga turuy bersatu. Ada hikmah di sebalik semua yang berlaki itu... Sekurangnya sebelum arwah menutup mata, tenang dan aman sebelum ke sisiNya.

Sebelum berlalu, aku minta diri dan dia jawab ya la kkasih.
Owhh, kita pernah berkasih ke? Spontan aku menjawab membalas gurauan
Ehhh.. Awak mana tauuuuu... Jawapan dia aku akhiri dengan senyuman dan berlalu ke atas rumah berjumpa dan bersua muka dengan mak dan saudara perempuannya yang lain serta juga kedua orang rumah N ^____^

NotakakiHD : Dalam hidup ini, kadang-kadang kita rasakan kita bersendirian, tiada siapa yang peduli, tiada siapa yang sayang.. Namun di sebaliknya kadang2 kita tidak tahu, ada juga hati-hati dan insan yang menyayangi kita dari jauh dengan ikhlas.. Yang tidak mungkin pernah diluahkan... Jadi, hargailah dan sayangi lah kembali insan dan apa seadanya di sekeliling kita. Jaga hati dan juga perilaku. Mudahan bahagia milik kalian dan aku juga kelak. :)

NotakakiHD2 : motif mood melankolil di hari minggu nan mandom ni?! Lol



No comments: