Terkenang-kenang : Pengalaman dengan bapak polisi


gambar sekadar hiasan, bukan Bapak Mak atau awek Polisi, okay :D

Lihatlah sekitar alam....
Dunia luas terbentang...


Haa... topik sesaja di hari ini..
Korang pernah tak kena tahan ngan polis?
Kena saman? kena ngurat? kena dan kena dan kena apa2 la ngan polis?
Bila fikir2 balik, aku jarang di saman/ ditahan polis 'atas muka' dan kena sign 'surat cinta' dari mereka
Speedtrap selalu la jugakkk... ahahahhaa.... nak2 tiap kali balik kampung nun, esp. di siang2 hari.. haishhh..!

Ekceli, tadi aku tetiba terbukak satu page share pengalaman di satu thread di AMnet (satu forum yg dah lama aku berkecimpung aktif dalam dunia pengularan la.. hehehe..- astaghfirullahala'zimm...) - tapi keje tetap jalan tauu..... sungguh.. *angkat tapak tangan kanan di separa bahu*

Ok.. ini antara petikannya..

SATU
Penah gak la dua kali kot...
Sekali dalam tahun 2002/2003 kot
Taim tu aku kat branch opis Putrajaya, Presint 8 sebelah fudcourt tuh
Taim tu jugak hari Sabtu masih hari bekerja separa hari... tak lama lepas tu baru di gazetkan cuti
Hari sabtu, otw nak kuar dari Putrajaya lepas pukul 1pm tu, dorang wat road block  kat jalan nak out from Putrajaya menghala ke persimpangan Serdang dan Kajang, betul2 bawah flyover - pandai pulak pilih tempat teduh2, khenn-hehe... Tetiba kete aku disuruh ketepi.... pelik gak  rasanya tadak kesalahan..
Sambil ketepi, aku berfikir dan berkira2 sebentar, roadtax ok.. lesen ok.. belt pun pakai that time...
Apa kesalahan aku? Tak pakai handphone pown.. memang tgh drive dengan baik la masa tu :D
Time tu pulak, punya la banyak kereta beratur, maklum baru habis opis hour kan
Aku park le kt tepi,  dia datang dan mintak lesen ngan IC... muka dia biasa2 aja..
Aku tanya apa kesalahan saya cik..?
Polis yang agak boroi tu jawab takde  apa... sesaja amek rekod... nanti kata polis tadak keje plak...
Boleh macam tu..? Sampai 'la' (sekarang) aku konpius apa tujuan dia..
Dah la sume kete yang berbaris panjang tu dok pandang2 aku.. Macam la kita neh buat kesalahan.. huhu...
Mementang aku drive sensorang... pompuan muda plak tu (taim tu la..).... di tahannya aku... huhuhuu~~

DUA
Lagi skali dalam 2005 tak silap
Aku langgar lampu merah kat area Tropicana, PJ.. huhu... In hurry nak carik sekolah kawan aku yg tetiba mintak tolong aku nk tumpang pi exam KPLI... Sebelum tuh konpiden je cakap bopren nak hantar...
Tetiba pepagi tu mesej mintak tolong nk tumpang... Kami dari Serdang, lepas jumpa skolah aku nak exam kat area Damansara... aku pi ikut jalan yg diberitau tru phone yg aku dah telefon skolah tu lebih awai sehari sebelum... Pastu nak pi hantar n cari skolah dia plak.. Ngan masa tinggal 15 min lagi, ngan takdak any clue.. huhu... Aku men redah jek.. dia plak tak usaha tepon tanya arah sebelum tuh...

Bila sampai kat trafic lite tu tetiba je merah.... aku benti sat.. Tapi sebab dalam kepala neh dah dok fikir lewat... Tempat tak tau kt mana.. Ngan baki masa 15 minit lagi..... Nak berpatah balik ke sekolah aku lagi... tengok takde kete lalu pun selepas be-be-berapa minit, dengan tak fikir panjang aku pun hambek la kiri.... tetiba, alamaaakkk.. ada ABG POL la dua orang kt tepi jalan..... Sumpah aku tak nampak tadi..! Kalo tak takkan nak men langgar je... huhu... Langsung terus ditahannya aku... (takkan nak lepas kot? =P)  Aku pun berhenti dan bagi la sume yg dia mintak... dah salah kan..  :P   Pastu dia bebel2 kat aku napa langgar lampu merah... Aku cakap sori encik... dia tanya tak nampak ke dia dok t'cegat kt tepi jalan tuh... Sumpah aku tak nampak.. :P  Kalo takkan le aku nak langgar je.. nk cari nahas...? huhu... Dia bebel2 lagi kalo tak hormat kat dia pun hormat la sikit kat uniform yg dia pakai tu.... Dah mmg salah aku, aku  mintak maap je ler... Mula2 dia bengang gak sebab aku cakap "sorry encik, sorry.." macam tu kot... Tak perasan masa tu apa yang keluar dari mulut kita kan.. Dia cakap apa "sorry" tak boleh cakap "maaf" ke? Terkedu jugak sekejap aku.. dan berfikir kembali.. Aku cakap "sorry" yer tadi, dan bukannya "maaf" macam yang inche polis itu kehendaki.. Maksudnya di sini, dia nak aku cakap dalam Bahasa Melayu dan bukannya Bahasa Omputeh.. So aku cakap la, "Mintak maaf encik" so dia ok la walau ada sedikit bengang... dan aku terangkan apa sebenarnya keadaan.. :P Dia nak tima ke tak.. terpulang ler... pastu dia tgk IC aku dia jerit kt kawan dia sorang lagi yang tengah kawal lalulintas.. "Orang kampung kau la nie.. nak buat camana neh..?" Mesti dia tengok IC aku yang beralamat di Klate tu kan :P Jalan seberang sana meeemangg banyak dan panjang sangat barisan :P Malu aku... tapi wat bodo jer la.. wuuuu... Masa dia dok bercakap ngan kawan dia tu, aku paling dan tanya ngan kawan aku "Orang cakap sori ye tadi, bukan maaf eh?" dia kata haah, aku kata sorry mula2 tu... I see....

Kete kt sebelah sana sume dok pandang drama free kitorang di pagi hari tu je... Dah la jalan jem, panjang gila aku tgk kete dok berderet beratur sementara nak menunggu trafic lite tuh... Aku tak dengar apa kawan dia cakap. Dari sisi aku nampak tangan dia gerak2 ke atas je... Lepas tu ABG POL tu cakap lagi.. So macam mana ni...? Aku cakap maaf  je la lagi sekali ... Dah memang sahih-sahih salah aku.... sambil dalam kepala berfikir.. dalam purse ada doploh tiga ploh hengget je time tuh... Tak sempat nak keluarkan duhet pun lagi....  Kalau apa2, habis la duit aku kat dia pagi tu... (tapi kalau kena saman, lagi banyak kan?  :P)

Dia tanya lagi pastu camane neh..? Dalam hati aku tertanya apa maksud dia ni.. Dah 3 4 kali ulang soalan yang sama... Hurmm.. konpiusss.. pastu aku cakap je dalam slow2 takut2 gak? Saya ada tak banyak ni encik... Dia tetiba marah (ke buat marah)- lupa lak aku...-kan dah kena?- Dia kata dah la aku buat kesalahan.. nak sogok dia lagi.... Dia tak nak terima duit.... dalam ati aku cakap, tak nak tima duit.. Habis tu...? hurm....

Last aku cakap, Encik.. saya nak cepat nie... sambil tengok jam...
Pastu dia kata habis tu macam mana...? lagi persoalan dia, hurmm....
Last last aku amek name card aku, aku bagi je kat dia... Aku cakap ni name card saya.. nanti encik call lah saya... dgn doa dan harapan dalam hati, semoga kad itu nanti akan terbang di bawa angin.. atau dia mis place atau apa2 lagi la... janji hilang... Dia tanya kalo dia call aku jawab tak....? Aku cakap jawab la encik.. huhu... Pastu dia lepaskan kami.. aku ucap tima kasih banyak2..... pastu sebelum beredar sempat tanya dia lagi  tau tak Sekolah Tropicana yg aku nak hantar kawan aku tu... Dia cakap dia pun tak tau.... huhu.. Lepas ucap terima kasih, cepat2 je aku drive pergi.... Selamaattt tak kena saman.. huhuhu...

Masa dah tinggal bape je lagi.... Pusing punya pusing punya pusing, tak jumpa-jumpa jugak.. Terserempak ngan kondo, ngan golf club lagi ada... Last last aku ngan kawan neh dah nekad cakap mesti tak sempat dah neh.... Berapa minit je lagi dah nak kul 830 pagi... Kira redha tak dapat masuk exam je lar..... Pastu pusing la balik menghala ke  trafic lite tadi.... yg arah jem gila ngan drama sebabak tadi tu.... Nasib baik masa kitorang pusing balik tu lepas gak lar tfc lite tu.. tak payah beratur macam tadi...

Dipendekkan cite ntah macam mana, tetiba terjumpa pulak skolah tu... Aku hantar dia pastu terus pecut (huhu, kesalahan lagi) gi skolah aku plak di Damansara Utama... Dipendekkan citer lagi aku sempat amek MTest dan berjaya pulak untuk panggilan temuduga (kat IB, Lembah Pantai)... Tapi, tak lepas jugak.. hukhuk.. Giler punya susah nak jadik cikgu ni bagi seorang aku kan :P Mementang aku tanak guna kabel.... memang kroni tul lah... (alasan kan? heheheh~)

Dipendekkan citer lagi.. ABG POL tu ada la gak tepon aku skali dua pastu ajak kuar... Masa tu aku tgh drive kete di Jalan Ampang, tengah nak pegi ofis... - Masa ni aku dah dipindahkan ke branch kat KL- Aku cakap aku tak pakai handsfree neh.. kang tak pasal2 pulak nak kena saman lagi.. (huhu) Seb baik dia memahami dan letak.. pastu sekali dua lagi apa  ntah helah aku... Pastu dia dah tak tepon dah... Amiiinnnn... berjaya kot doa aku agar kad itu hilang diterbang dek angin.. ekkeke... Kesimpulannya dekat sini, sekurangnya aku selamat dari di saman kan..... kalo tak mau melayang RM300..wakakaka

Itu la kesah aku yg hampir disaman bapak polisi....
Fuhhhh....  ekekeekke.....

NotakakiHD : Ops, ada dua lagi.. satu di zaman persekolahan dan satu baru berlalu di tahun nan lalu kot.. Owh, juga pengalaman di ngurat dek Abang POL jugak taim atas bas dari KB ke KL.. nanti ada masa akan ku sambung di kemudian hari, okay ;)

Comments

Popular posts from this blog

Edisi Jalan-Jalan : Ber-CH- lagik...

Novel : Kemelut Kasih - Part 33

Novel : Kemelut Kasih - Part 27