Thursday, November 7, 2013

Cerita Pasal Bola : Piala Malaysia milik Tok Gajah! Tahniah!



Hi, Assalam..


Dah beberapa hari berlalu, baru berkesempatan nak hapdet pasal-kisah-bola ni kan... Piala Malaysia yang merupakan kemuncak dan penamat di Liga Malaysia ni setiap tahun. Sekali lagi, tahun ini my state team, TRW berjaya melayakkan diri ke pusingan akhir yang berlangsung di Stadium Shah Alam (SSA) Ahad, 3 Nov'13 lepas. Ini merupakan tahun kelima Kelantan berjaya melayakkan diri ke perlawanan akhir.

Sedari awal lagi, sudah kecoh dengan isu berkaitan tiket yang begitu sukar diperolehi. Berebut2.. Ada juga yang beratur sedari awal pagi, namun hampa. Dengan kapasiti SSA yang mampu menampung 75,000 - 80,000 orang, tiket pula di bahagi samarata di antara kedua-dua pasukan Tok Gajah dan Sang Kijang. Rata-rata, penyokong TRW mampu memenuhkan Stadium Nasional Bukit Jalil (SNBJ) yang berkapasiti 100,000 orang.. Maka bayangkanlah jika kemampuan tiket yang diperuntukkan di antara kedua pasukan hanya 35 - 40 ribu sahaja setiap pasukan.

Kita lupakan soal isu tiket (dan kaitannya dengan ulat tiket) yang tak berkesudahan ini. Oh ya, aku sendiri membeli tiket dengan harga RM60 satu. Kami berempat, setelah TRW berjaya menewaskan skuad ATM pada peringkat separuh akhir, terus tergedik2 (lol) decide nak ke stadium. Rakanku, Ema aka Rahi, berasal dari Johor okeh, tapi, memang minat TRW sedari 2009 lagi. Manakala JM aka Shahi adalah orang Bagan Datoh yang membesar di Selangor. Makanya dia adalah orang Red Giants okeh. Sorang orang JDT,, sorang orang Red Giants.. Tapi kami mampu ke SSA bersama-sama untuk menyokong TRW. What an amazing moments  ^_^  Shahi mungkin juga sebab anak menakannya, Syamil yang berusia 7 tahun itu adalah peminat tegar TRW- sebab kakak iparnya, aka Mak Syamil oghe Klate wehhhh, ekekekeke.... So ini kali-lah dia sokong TRW kowt... ngeeeeee...

Ok, bukan senang jugak nak ke final ni, oleh kerana kekangan tiket- sekejap ada-sekejap takde. Aku dah decide nak gi tgk big screen kat Karangkraf kot... Alih2 abang aku call dari KB cakap tiket ada pulak, dengan harga RM60.. Sebelum itu katanya harga dalam RM45-50 satu. Kami on sajork... So kami berempat, bersama adik aku, Rizwan dan Abangku dan anak sedarakuh Aliff yang ke stadium Ahad lalu.

Kami bergerak keluar dari pukul 12 tengahari lagi. Rahi datang ke rumahku walau dalam keadaan demamnya yang tetiba, namun demi semangat TRW ke final, orang johor ni tetap bersemangat dan gigih nak ke stadium... Kagum aku ngan kawan aku nan sorang neh *Senyum-Sengih* Kat FB dia pun siap berbalas komen ngan adik beradik sepupu sepapat lagi.. kehkehkeh.. Maklum orang JDT sokong TRW okeh...Hiiiiiiii~~... So, dari SK kami ke Kg. Medan pick up Shahi, then ke Kelana Jaya untuk pick up Abang Rizal ku dan Rizwan dan Aliff yang stay di rumah adik iparnya. Kemudian, selepas Zohor kami bergerak ke SSA, melalui jalan dalam- Gutherie- sebab nak elak tol Batu 3 yang pastinya lumpuh dengan penyokong TRW & Tok Gajah. 

Kami tiba di SSA dalam  pukul 2 petang. Senang jer dapat parkingnya. Kemudian kami mula mencari tshirt TRW untuk Shahi dan aku pulak carik mafla baru.. he he he... Sesaja nak tambah koleksi... Tepat jam 3 petang, kami beratur di pintu C untuk memasuki stadium. Ketika itu hujan sudah turun renyai-renyai membasahi bumi Shah Alam ini. Kami dapat tempat duduk di sisi gawang gol pasukan Kelantan di first half. Agak clear.

Penyokong Kelantan sudah memenuhi ruang sedari awal lagi berbanding pasukan Pahang, namun penyokong skuad Tok Gajah sedari awal lagi sudah memulakan sokongan dan chants dengan formasi yang menarik. Suka jugak aku lihat sokongan mereka yang sekata, berbanding TRW yang agak lambat, dan kurang sekata. Dari pemerhatian aku, Ultra's Kelantan hadir agak lambat. Ultra's Pahang sudah habis mendendangkan be-be-be-berapa lagu & sorakan, Ultra's Kelantan separuh masih tiada. Namun tidak mengapa.. Kenapa harus dibeza-bezakan, kan? Ultra's Kelantan dan sebilangan penyokong Kelantan amat kukuh dan tidak berganjak dari tempat duduk walaupun hujan turun dengan lebat, dan seat mereka tidak berbumbung pun. Sokongan tetap lantang dilaung dan dinyanyikan untuk meningkatkan semangat para pemain, berbanding Ultra's & penyokong Pahang, yang aku perhatikan hampir separuh melarikan diri ketika hujan. Tapi itu hak masing2 kan.. Mementanglah aku dapat seat berbumbung *tapi-tapi-tapiii, bumbung bocor taw.... huhu* air menitik sana sini... Tapi, takpe... demi sokongan untuk TRW terchenta khennn.... Ngeeeee...

Apapun, tahniah buat skuad Tok Gajah dan penyokongnya yang happening! Really.. Secara keseluruhan, prestasi dan corak permainan TRW malam itu amat amat mengecewakan. Tidak tahu kenapa dan di mana puncanya, game TRW malam itu antara yang terburuk dipamerkan. Kekalahan dengan mata 0-1 di tangan Tok Gajah tidak kami persoalkan, tetapi game yang sangat lah tidak menghiburkan. Kalau kalah tetapi game yang best.. passing best dan lawan habis-habisan, tidaklah ralat sangat rasanya. Tapi.. apapun dah berlalu kan... Sokongan terhadap TRW tetap kami sumbangkan, kerana sokongan ini bukan hanya masa menang, namun juga semasa menjunam. *Smile*  Kami tetap percaya dan berbangga dengan pasukan kami, TRW.

Mudahan tahun depan, 2014 akan membawa cahaya yang lebih gemilang.. Walaupun sekarang pelbagai isu dan rumours pasal perpindahan pemain...

Apapun, Gomo Klate Gomo.

Selamat berjuang lagi Pahlawan Merah.

See u next season.

Jom layan beberapa kemho, selfie dan beberapa keping gambo la.. Ngeeee




















NotakakiHD : sakit kepala berdenyut-denyut namun demi TRW, its sokayyyy..... o____o  #GKG!!

No comments: